خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۹ دی ۱۳۷۴

شنبه 9 دی 1374  //7  شعبان  1416                         30 دسامبر 1995

 

در گزارش‌ها هنوز مسأله انتخابات ترکیه موردتوجه است. تلاش شدیدی برای جلوگیری از حاکمیت حزب رفاه- شبیه الجزایر- به چشم می‌خورد. برادران حکیم آمدند. مقداری از اوضاع عراق و تمایلی که به طرح حکومت فدرالی در عراق دارند، گفتند. من هم قول دادم که اگر خوب تنظیم شود، می‌تواند به نفع شیعه باشد، ولی فعلاً قابل مطرح‏کردن نیست.

[آقای عباس آخوندی]، وزیر مسکن و شهرسازی آمد. گزارش سفر به لیبی و مذاکره دربارة طرح‌های ساختمانی چند میلیارد دلاری در مسکن و مدرسه و ... را داد که تأکید بر پیگیری جدی کردم. [آقای محمد عرب]، سفیرمان در مسقط آمد. چون وقت کمی داشت، نتوانست گزارش را کامل کند؛ قرار شد عصر بیاید. آقای [علی‏اکبر] ناطق‏نوری، [رییس مجلس] آمد و مشکلاتش در خصوص اجرای قرار پذیرفتن پنج نفر از جناح مقابل در لیست نامزدهای تهران را گفت؛ قرار شد بیشتر بحث شود.

عصر مجدداً سفیرمان در مسقط آمد. گزارش مذاکره دوساعته با سلطان قابوس را داد؛ خواسته‏است که به من انتقال دهد. گفته که در کنفرانس سران شورا در مسقط، چون قطر هم می‌خواسته هم‏فکری امارات در مقابل عربستان‏سعودی را داشته باشد، کاری برای ایران نکرده است. نیز آمریکا و انگلیس، پس از اجلاس با سران تماس گرفته و خواسته‌اند، به نحوی خطر ایران مطرح شود که به هدف‏شان نرسیده‌اند. برای حل مسأله رأس‌الخیمه[1] که در درون خاک عمان قرار گرفته، تمایل همکاری با ایران دارد. فهد، [پادشاه عربستان سعودی]، قبل از جلسه به او تلفن زده که امیرعبدالله، [ولیعهد عربستان‏سعودی] را در حد رییس‏کشور تحویل بگیرند و امکان رفع تیرگی روابط ایران و عربستان را مطرح‏کردند.

آقای [مهدی] صفری، سفیرمان در روسیه آمد. از پیشرفت همکاری‌ها با روسیه و امکان توسعه بیشتر و نمونه‌هایی از گرفتن نیازهای حساس را گفت. آقای [حسن] روحانی، دبیر شورای عالی امنیت آمد. گزارش سفر به آلمان برای معاینه دیسک را داد و پیشنهاد آلمان برای مذاکره نماینده ویژه من و آقای [هلموت]کهل، [صدراعظم] در مسایل اروپا را مطرح کرد و دربارة انتخابات صحبت کردیم.

شب شورای عالی امنیت جلسه داشت. طرح شنود تکمیل شد و دربارة کیفیت مقابله با فشارهای آمریکا مذاکره شد. در راه خانه، آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات]، در ماشین من سوار شد و از آقای ناطق‏نوری، برای اصرار درگرفتن اطلاعات برای بازرسی‏ویژه [دفتر رهبری] و استیضاح‌ها گله داشت و پیشنهادهایی در مورد کنترل بیشتر مناطق آزاد تجاری داشت.

 

[1] - رأس‌الخیمه، یکی از شهرها و شیخ‌نشین‌های هفت‌گانه امارات متحده عربی است.