خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۶ دی ۱۳۷۴

چهار‌شنبه 6 دی 1374  //4 شعبان  1416   //    27 دسامبر 1995

 

جمعی از جانبازان آمدند. آقای [محسن] رفیق‌دوست، [رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان] گزارش داد و من هم دربارة اهمیت جریان جانبازها در جامعه و شور و نشاط و فعالیت‌های اجتماعی و روحیه‌های انقلابی‏شان صحبت‏کردم و بر لزوم تکمیل برنامه‏خوداتکایی‏معیشتی و ایجاد اشتغال تأکیدکردم[1]. آقای [محمدرضا] نعمت‏زاده، [وزیر صنایع] آمد. از تأمین ارز برای صنایع در سه ماه آخر سال، اظهار تشکرکرد و از رشد سرمایه‌گذاری و مجوز تأسیس صنایع جدید، گزارشی داد. اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‏ جمهور] آمد و دربارة قیمت‌های سال 1375 و بقیه مسایل تعزیرات،کسب‏نظرکرد.

دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش‏پزشکی] و معاونان و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی‏آمدند. ضمن‏گزارش پیشرفت‌ها و دستاوردها، از کمی‏ اعتبار سال 1375 شکایت‏کردند؛ چون می‌دانستم، برای این منظور می‌آیند، آقای میرزاده، [رییس سازمان برنامه و بودجه] را هم خواسته بودم که در جلسه باشد. با توضیحاتی که آقای میرزاده، دربارة رشد اعتبارات سال 1375 داد، کاملاً مجاب شدند. عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. بحث در مورد الحاق به سازمان تجارت جهانی و تسهیلات برای توسعه صنایع پتروشیمی، ناتمام ماند.

یاسر آمد و گفت، تقاضاهای زیادی برای وام از طرف نیروهای حزب‏اللهی و هم‏رزمان زمان جنگ دارد. خواست‏که پولی در صندوق[قرض‏الحسنه] شهید رجایی نهاد [ریاست جمهوری]، برای این مراجعات گذاشته شود.

 

[1] - آقای هاشمی، از جانبازان و ایثارگران،  به عنوان مجموعه‌ای افتخارآمیز و الهام‌بخش و هدایتگر فرهنگ و تاریخ انقلاب اسلامی و کشور تجلیل کرد. ایشان با اشاره به روحیه نیرومند و سازنده جانبازان انقلاب اسلامی، اظهار داشت: «به برکت ارزش‏های انقلاب و انگیزه‌های ایمانی قوی و اراده انقلابی، جانبازان جامعه اسلامی، به‌ انسان‏های بسیارمؤثر در جهت اصلاح رفتارها و کردارهای اجتماعی تبدیل شده‌اند. جانبازان ما به‌رغم ضعف جسمانی، هرگز سلاح مبارزه را به‌زمین نگذاشته و تفکر و راه و رسم آرمانی خود را رها نکرده و نخواسته‌اند، در پیگیری اهداف مقدس و انقلابی خود، از دیگر گروه‌های جامعه بازمانند. جانباز انقلاب اسلامی، با روحیه با نشاط و مشارکت حیرت‌انگیز، در کارهای اقتصادی و سازندگی، فعالیت در امور فرهنگی علمی و دینی و رسیدن به ‌افتخارات بزرگ قهرمانی در میدان‏های ورزشی جهان، ثابت کرده است، نقص عضو و ضعف جسمانی را یک عیب نمی‌داند، بلکه با حضور در محیط‌های گوناگون، از جمله رسیدن به ‌مدارج عالی تحصیلی، حافظ و تقویت کنندة جوهره اصلی انسانیت به ‌حساب می‌آید. جانبازان که در واقع نمونه‌هایی از شاهدان زنده و آسیب‏دیدگان از شیطنت‌های آمریکا هستند، با ادامه حضور خودÃ Äدر صحنه‌های انقلاب اسلامی، بهترین سند شکست‌ناپذیری و رسواکننده بی‌رحمی، انحصارگری، دروغگویی و شیطانی بودن هدف‏ها و منافع آمریکا نزد ا فکار عمومی جهان محسوب می‌شوند و مردم را در ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان با انگیزه‌تر و مصمم‌تر می‌سازند. امریکا امروز نیز با درک نکردن واقعیت‌ها و درس نگرفتن از گذشته، می‌خواهد راه رفته را دوباره بپیماید و مطمئناً این بار نیز حرکتی بی‌ثمر است.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.