خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

• یکشنبه ۳ دی ۱۳۷۴

یکشنبه 3 دی 1374  // 1 شعبان  1416   //    24 دسامبر 1995

در گزارش‌ها، انتخابات روسیه و پیروزی کمونیست‌ها، سخت مورد توجه است. با همشیره‌ها مثل دیروز صبحانه خوردیم. به دفترم رفتم و تا ساعت نُه‏و نیم،کارها را انجام دادم و گزارش‌ها را خواندم. برای جلسه فاتحه که از سوی آیت‏الله خامنه‌ای برای والده اعلان شده، به مسجد شهید مطهری رفتم. سایر ارگان‌ها و خودمان هم اعلان شرکت کرده‌ایم. چند دقیقه بعد از من، آیت‏الله خامنه‌ای هم رسیدند. شخصیت‌های داخلی و نمایندگان کشورهای خارجی و انبوه مردم، مجلس را خیلی‏سنگین و پُرابهت کرده بود.

مداحی و قرائت قرآن انجام شد و سپس آقای ناطق نوری، سخنرانی خوبی‏کرد[1] و از حاجیه والده، به خوبی تجلیل نمود. ظهر به دفترم برگشتم. جمع زیادی از بستگان هم که عمدتاً از رفسنجان آمده‌اند به دفتر آمدند و ناهار داده شد. عصر جمعی به قم رفتندکه برای روز سوم سر مزار باشند.

عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. آقای [حسن] حبیبی، [معاون اول رئیس‏ جمهور]، از سوی اعضای کابینه تسلیت گفت و من هم پاسخ دادم. سردار [محسن] رضایی، فرمانده سپاه آمد. گزارش خوبی از کارها و تاریخ سپاه داد و نقش من را در آن توضیح داد. من هم صحبت کردم. دعوت کرد که وزرا، نمایشگاه سپاه را بازدید کنند. هدیه‌ای هم خواست که قبول شد.

به میهمانی‏آیت‏الله خامنه‌ای رفتم. دربارة والده و سفر قم و سفر به رفسنجان و مسأله اجاره کانال در ماهواره عرب‌سَت صحبت کردیم. چون من‏کار زیاد داشتم و ایشان به خاطر روزه داشتن کسل بودند، جلسه را کوتاه کردیم.

در دفترم، شام ساندویچ خوردم. همشیره‌ها که از قم مراجعت کرده بودند، به دفترم آمدند. برایشان شام از بیرون گرفتیم. مقداری هم با آنها صحبت‏کردم و ساعت دوازده شب خوابیدم.

[1] - در این‌ مراسم،‌ پس‌ از تلاوت‌ آیاتی‌ چند از کلام‌ الله‌ مجید، مداحان‌ اهل‌ بیت‌ (علیهم‌ السلام‌)، در گرامیداشت‌ مقام‌ و منزلت‌ مادر مدیحه‌سرایی‌ کردند و سپس‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ ناطق‌ نوری،‌ رییس‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به‌ عنوان‌ سخنران‌ این‌ مجلس،‌ درگذشت‌ مادر بلندمرتبه‌ آقای هاشمی را به‌ ایشان‌ و بستگان‌ نزدیک‏شان‌ تسلیت‌ گفت. آقای‌ ناطق‌ نوری‌، سخنان‌ خود را به‌ تبیین‌ جایگاه‌ رفیع‌ پدر و مادر از دیدگاه‌ اسلام‌ و قرآن‌ کریم‌ اختصاص‌ داد و طی‌ آن،‌ اهمیت‌ قدرشناسی‌ فرزندان‌ از والدین‌ به ویژه‌ احترام‌ و تکریم‌ نسبت‌ به‌ مادر را مورد تأکید قرار داد. رییس‌ مجلس‌ همچنین‌ شجاعت‌، مردانگی‌، رشادت‌، تقوا و کرامت‌ نسل‌ امروز ایران‌ را ثمره‌ همین‌ ویژگی‏ها در پدران‌ و مادران‌ دانست‌ و گفت‌، نسل‌ جوان‌ امروز، فرزندان‌ پدران‌ و مادرانی‌ هستند که‌ حادثه‌ 15 خرداد 1342 را بنیان‌ نهادند و با مجاهدت‌ خود، انقلاب‌ کبیر اسلامی‌ را به‌ ثمر رساندند. بنابراین‌ تجربه‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ آمریکا از تهدیدها و توطئه‌های‌ خود علیه‌ این‌ ملت‌ مسلمان‌ و فرزندان‌ شجاع‌ و انقلابی‌ ایران،‌ طُرفی‌ نخواهد بست‌ و همانند گذشته،‌ تلاش‌ او برای‌ براندازی‌ نظام‌ اسلامی‌ ایران،‌ راه‌ به‌ جایی‌ نخواهد برد.