خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۲ دی ۱۳۷۴

شنبه 2 دی 1374  //30  رجب  1416                              23 دسامبر 1995

 

صبحانه‏را با همشیره‌ها فاطمه، طاهره و صدیقه -که به‏خاطر مراسم فوت‏والده اینجا هستند- خوردیم. قرار شد آنها برای عزاداری و پذیرایی کسانی‏که برای تسلیت می‌آیند، بمانند. اخوی‌ها هم در منزل خود نشستند. من به دفترم رفتم. پیش‏از ظهر به کارهای‏جاری پرداختم و بعد از ظهر را به ملاقات تسلیت‏دهندگان گذراندم. [آقای استفان تودی]، سفیر جدید مجارستان، برای تقدیم استوارنامه آمد؛ فارسی هم‏کمی بلد است.

کشاورزان نمونه آمدند. دکتر[عیسی]کلانتری، [وزیر کشاورزی]، از پیشرفت‌های کشاورزی در برنامه اول توسعه تاکنون گزارش داد‏که خیلی قابل‏تحسین است. وضع کشاورزها به خاطر اصلاح قیمت محصولات، تحت‌تأثیر سیاست‌های تعدیل، خوب شده و
با کمک‌های دولت برای خرید تضمینی و دادن وام ارزان و مهار آب‌ها و ایجاد صنایع تبدیلی و تهیه بذر و کود و سم و ابزار کشاورزی در داخل، اولویت سطح بالایی به کشاورزی داده شده است. به شش نفر از کشاورزان نمونه لوح‏تقدیر دادم و به [آقای جمال پورامراللهی]، مدیرکل کشاورزی استان خراسان، نشان درجه سه لیاقت و مدیریت دادم. سخنرانی مفصلی در توضیح خدمات دولت نمودم و بر استفاده از سیاست و حمایت دولت در توسعه آبیاری تحت‏فشار و توسعه کشت نخلستان و زیتون و نیشکر و دانه‌های روغنی تأکید کردم[1].

عصر جمع زیادی از مدیران و شخصیت‌ها، برای تسلیت آمدند. شب به خانه آمدم. بستگان جمع‏اند. قرار سفر به رفسنجان و نوق، برای شب هفت حاجیه والده را گذاشتیم. بی‏بی‏جمیله، همسر مرحوم کلانتری و بقیه اعضای خانواده‌شان آمده بودند؛ دخترخاله من است. او به یادم آورد که پدر والده ما، حاج محمدرضا، به دست اشرار شهید شده و در آن موقع، والده ما یک‏ساله بوده و یتیم بزرگ شده است. آقای [سیدمحمدنقی] شاهرخی، نماینده رهبری در بنگلادش هم آمده بود و از اثرات زیاد سفر من به آنجا گفت.

 

 

[1] - آقای هاشمی، با قدردانی از تلاش‏های کشاورزان سختکوش، این قشر شریف و زحمتکش را از جمله پیشتازان توسعه و پیشرفت کشورمان دانست. ایشان با اشاره به سیاست‏ها و سرمایه‌گذاری‏های دولت، به ‌منظور احیا و توسعه کشاورزی در طول برنامه اول و دوم اظهار داشت: «دولت با اولویت‏دادن به توسعه بخش کشاورزی و اجرای طرح جدید تضمینی محصولات کشاورزی، تأمین ابزار و نهاده‏ها و ایجاد صنایع تبدیلی و اعطای تسهیلات بانکی، به ‌منظور حمایت از کشاورزان، گام‌های اساسی و زیربنایی مهمی در جهت افزایش تولید محصولات کشاورزی برداشته است. اجرای طرح آبیاری به ‌روش علمی تحت فشار، برای استفاده بهینه و کامل‌تر از منابع کشور، انقلابی در وضعیت کشاورزی و یکی از تصمیم‌های مهم دولت بوده است. باید با ترویج فرهنگ استفاده از شیوه‌های علمی آبیاری تحت فشار در تمام کشور، به ویژه مناطق کم‌آب، سطح زیرکشت و میزان تولید محصول را دو برابر کنیم.» آقای هاشمی، مطالعه و ساخت 122 سد بزرگ و کوچک در طول برنامه اول و دوم را از دیگر اقدام‌های حمایتی دولت از بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: «دولت با اختصاص 85 درصد آب موجود کشور به بخش کشاورزی، علاوه بر ساخت سدهای بزرگ و اجرای طرح‌های آبخیزداری، سیاست بهره‌برداری از آب مازاد بر مصرف شهرها و تصفیه آن برای استفاده در بخش کشاورزی را دنبال می‌کند و در این زمینه سرمایه‌گذاری عمده‌ای کرده است.» ایشان با تأکید بر ضرورت مشارکت کشاورزان در اجرای طرح مهار آب‏ها و استفاده بهتر از منابع آبی و همکاری با برنامه‌های ترویجی دولت گفت: «اجرای این طرح‏ها، باعث ایجاد اطمینان و دلگرمی در کشاورزان شده است و امروز سرافرازیم، بخش کشاورزی رونق یافته و تحول بزرگی در زندگی قشر شرافتمند و سختکوش کشاورز و توسعه روستاها به وجود آمده است.» آقای هاشمی، توسعه باغات نخل زیتون و کشت دانه‌های روغنی و نیشکر در کشور را به ‌منظور قطع وابستگی به‌ خارج و تأمین نیازهای اساسی، از جمله برنامه‌های دولت برشمرد و گفت: «با وجود نعمت‌های عظیم خدادادی و تنوع اقلیم در کشور و نیز شهرت جهانی کیفیت محصولات کشاورزی ایران، اطمینان دارم در پایان برنامه دوم، کشورمان جایگاه ارزشمند و شایسته خود را در جهان پیدا خواهد کرد و علاوه بر خودکفایی، یکی از صادرکنندگان عمده محصولات کشاورزی نیز خواهد بود.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.