خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۷۴

سه‌شنبه 28 آذر 1374  //26  رجب  1416   //     19دسامبر 1995

 

دیشب بچه‌ها جمع بودند. آقای امینیان- باجناقم که در بلژیک فرش‏فروشی دارد- اینجا بود. سیاست جدید پیمان ارزی و تثبیت نرخ ارز را به نفع فرش ایران ارزیابی کرد. شایعه ارزان‏شدن فرش در ایران را قبول ندارد. گفت قیمت‌ها مثل سابق است، در داخل ولی فرش زیادتر است و در خارج هم قیمت فرش ایران، 20 تا 30 درصد اضافه شده و تجار، انبارها را با سود خوب فروخته‌اند. بعضی در داخل، تبلیغات گمراه کننده‌ای دارند.

 اول وقت، آقای [عبدالحسین] وهاجی، [رئیس‏ کل گمرک]، تلفنی در مورد خروج کالاها از طریق مناطق آزاد گفت و نیز خبر داد که این ماه هم صادرات‌ فرش، وضع خوبی دارد. با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ملاقات آیت‏الله خامنه‌ای رفتم. در مذاکرات رسمی، صحبت‌ها بر محور موفقیت‌ها و آثار مثبت دور می‌زد.[1] ولی  در مذاکرات خصوصی‏که قرار شد محرمانه بماند، آیت‏الله خامنه‏ای از اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اقدام جدی در موارد مبارزه با تهاجم فرهنگی و مخالفت‏های دشمنان با ولایت‏فقیه و موذی‏گری روشنفکران انجام نداده، گله کردند و ضمن ستایش‏های مبالغه‏آمیز از اعضای مشخص خواستند که آنها باید فعال‏تر باشند؛ به خصوص که شورا منصوب رهبری و از این حوزه است. صلاح ندیدم که در این خصوص مباحثه شود و گفتند که بعداً خصوصی دراین باره با من صحبت می‏کنند. عکس دسته‏جمعی هم گرفتیم.

به دفترم برگشتم. سفیر برزیل، برای خداحافظی آمده بود؛ به خاطر ارتقای مقام، زودتر از موعد می‌رود. از فضای دوستانه ایران و مهمان‏نوازی مردم راضی و امیدوار به توسعه روابط است.

اعضای شورای مرکزی حزب‏الله لبنان آمدند. آقای سیدحسن نصرالله، ضمن گزارش وضع و کارها، تحلیل‌های خوبی در مورد وضع مسایل صلح لبنان و مواضع سوریه، عراق، حماس، جهاد فلسطین و لبنان داد. از پیشرفت کار مقاومت و به ستوه‏آوردن اسراییل در جنوب لبنان راضی‏اند. من هم سئوالاتی در مورد مسایل منطقه و احتمالاتی در خصوص موفق شدن طرح صلح و پذیرفتن تخلیه جولان و در این صورت، پیوستن سوریه و مشکلات حزب‏الله مطرح کردم که در برنامه‌ها، هوشیارانه عمل‏کنند.

اخوی محمد آمد. برای کمک‌ها به کردستان پس از سفر، پیشنهادها را آورد؛ بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان است. از توافق با بانک مرکزی و وزیر صنایع در مورد سهم ارزی گفت.

مهدی آمد و گفت، آقای فلاحیان، نظرش این است که به جای دعوت از وزیر اطلاعات عراق، براساس قرار قبلی هنگام حضور او در ایران، از طرف او دعوت به عراق شود؛ موافقت کردم. قرار شد به لیبی اطلاع دهد.

عصر برای افتتاح مراسم دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت و تفسیر قرآن به حسینیه ارشاد رفتم؛ قرائت قرآن و تواشیح و خیرمقدم [آقای سیدمهدی] امام‏جمارانی، [رییس سازمان اوقاف و امورخیریه] و صحبت‌های مفصل من[2] و اهدای جوایز به چند نفر، منجمله به یک دختر هفت ساله به نام رقیه محمدی که کل قرآن را حفظ دارد و خوب امتحان داد؛ پدرش مکانیک است. مغرب به خانه آمدم.

 

[1] - آیت‌الله‌ خامنه‌ای،‌ رهبر معظم‌ انقلاب،‌ در دیدار اعضای شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌، مسایل‌ فرهنگ‌ عمومی‌ را از مهم‏ترین‌ مسایل‌ کشور خواندند و تأکید کردند، مسایل‌ کلان‌ فرهنگی‌ باید بیش‌ از پیش‌ در کانون‌ توجه‌ شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ قرار گیرد. مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ دیدار که‌ به‌ مناسبت‌ سالروز تشکیل‌ شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ انجام‌ شد، از فعالیتهای‌ منظم‌ این‌ شورا ابراز خرسندی‌ کردند و در زمینه‌ اهمیت‌ مسایل‌ کلان‌ فرهنگی‌ و سیاستگذاری‌ فرهنگ‌ عمومی‌ گفتند: «رسیدگی‌ به‌ فرهنگ‌ عمومی‌ جامعه‌، نیازی‌ ضروری‌ است‌ و مجموعه‌ای‌ فهیم‌، فکور و دلسوز باید این‌ وظیفه‌ بسیار مهم‌ را عهده‌دار شود و مسایل‌ کلان‌ فرهنگی‌ را سیاستگذاری‌ و هدایت‌ کند و شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی،‌ با توجه‌ به‌ عناصر برجسته‌ فرهنگی‌ که‌ در آن‌ حضور دارند و با مدیریت‌ حکیمانه‌ رییس‌‏جمهور اندیشمند، باید به‌ طور مشخص‌ وقت‌ بیشتری‌ را صرف‌ این‌ موضوع‌ کند و در این‌ مورد اهتمام‌ کامل‌ ورزد تا نتایج‌ فعالیتهای‌ شورا بسیار درخشان‌ باشد.» پیش‌ از سخنان‌ رهبری، آقای‌ هاشمی،‌ رییس‌ شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌، در گزارشی‌ از فعالیتهای‌ این‌ شورا، اعلام‌ کرد شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با تشکیل‌ جلسات‌ منظم‌ و بر اساس‌ برنامه‌ریزیهای‌ انجام‌ شده‌، به‌ مسایل‌ محتوایی‌ توجه‌ خاص‌ دارد و اهداف‌ مورد نظر را پیگیری‌ می‌کند.

[2] - آقای هاشمی در بخشی از سخنان خود گفت: «کشورهای اسلامی، اگر روزی به‌ دستورات قرآن عمل‏کنند، هیچ قدرت و نیرویی، نمی‌تواند برآنها فایق شود. شیوه هدایت، سازندگی، تربیت و مدیریت قرآن برای جامعه، این است که انسان‌ها را بسازد و آنان را مأمور سازندگی جامعه کند. تشویق افراد برای انس بیشتر با قرآن، اساسی‌ترین راه برای اصلاح جامعه است.» ایشان سپس به خانم رقیه محمدی، دختر هفت ساله حافظ قرآن که در فضایی آکنده از معنویت، آیاتی از قرآن کریم را به ‌درخواست حاضران تلاوت نمود، اشاره کرد و گفت: «لحظه‌ای که دختر کوچک، اما انسان بزرگ، به‌ تقاضای حاضران پاسخ می‌داد، من واقعاً در تعجب غیرقابل‏توصیفی فرورفتم. اینکه یک طفل هفت ساله، چنین برآیات قرآن مسلط باشد، نشانه‌ای از معجزه قرآن است.» آقای هاشمی، با تأکید بر ضرورت انس گرفتن بیشتر مردم با قرآن کریم گفت: «ما حرکت قرآنی جامعه را طلیعه خوبی برای عظمت قرآن می‌بینیم و امیدواریم این حرکت فراگیرتر شود. ایران اسلامی، امروز از برکت خون شهدا و ایثارگران و راهنمایی‌های بسیار مؤثر امام راحل وÃ Äتوجهات خاص رهبر عظیم‌الشأن، در مسیر درستی قرار گرفته است و امیدواریم از عهده این نعمت الهی برآییم.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.