خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۴ آذر ۱۳۷۴

شنبه 4 آذر 1374  //2 رجب  1416      25 نوامبر1995

 

برای شرکت در همایش علمی-کاربردی بهبود کیفیت آموزش عمومی، از خانه به مرکز پرورش‏فکری‏کودکان و نوجوانان رفتیم. [آقای محمدعلی‏نجفی]، وزیرآموزش و پرورش و مدیر برنامه گزارش دادند. من دربارة اهمیت توسعه انسانی در توسعه پایدار و نقش اصلاح آموزش و ارتقای آن صحبت کردم[1]. به دفترم رفتم. [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. گزارش سازمان اوپک را داد و از هماهنگی عربستان‏سعودی، برای بالابردن قیمت نفت و مبارزه  با تخلف از سهمیه‌ها گفت و از مدیریت کشور بعد از دوره من، اظهار نگرانی‏کرد.

دکتر [هادی] منافی، [رییس سازمان حفاظت محیط‏زیست] آمد و برای بودجه بیشتر استمدادکرد. بقیه پیش‏نویس نطق بودجه را خواندم و اصلاح کردم. عصر آقای میرزاده، [رییس سازمان برنامه و بودجه] برای گزارش تکمیل کار بودجه آمد. آقای محسن رضایی، [فرمانده‏کل سپاه]، برای گزارش دوازده طرح کشت و صنعت در کنار مرزهای کشور، به منظور اسکان نیروهای حزب‌اللهی و تأمین امنیت مرزها و تغییر بافت جمعیت نقاط مرزی آمد. شب شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة حدود شنود و استراق‏سمع بحث داشتیم؛ ناتمام ماند.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ما در آستانه خلق یک تمدن نو برای تاریخ دنیا هستیم که این کار را اسلام به عهده گرفته است و اندیشمندان، کارشناسان و متخصصان، از این فرصت تاریخی باید برای غنی‏کردن برنامه‏های مختلف در کشور استفاده‏کنند. محور اصلی توسعه، نیروی انسانی است. اگر در همه مراحل، از وجود نیروی انسانی صالح بی‏بهره باشیم، حتی در صورت پیشرفت نیز آن توسعه اصالت ندارد و پایدار نخواهد بود. ما نباید به هیچ وجه از کشورهای پیشرفته دنیا عقب بمانیم، چون علاوه بر فرصت تاریخی که اسلام برای ما فراهم کرده است، همه امکانات و شرایط حرکت به سوی پیشرفت و ترقی  همه‏جانبه را در اختیار داریم.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.