خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۷۴

چهار‌شنبه 24 آبان 1374  //21 جمادی‌الثانی 1416   // 15 نوامبر1995

 

چمدانم را بستم. ساعت هشت و نیم صبح، از فرودگاه مهرآباد به سوی سنندج پرواز کردیم. محسن[هاشمی] و حسین [مرعشی] و [آقایان بیژن نامدار زنگنه، علی‏محمد بشارتی و سید محمد غرضی]، وزیران نیرو و کشور  و مخابرات و ... نمایندگان استان همراه بودند. بعد از استقبال رسمی و مصاحبه کوتاه، به سوی شهر حرکت کردیم. استقبال مردمی بسیار باشکوه و فوق‏انتظار و منظم بود. در میدان آزادی، کلاچ اتومبیل‌مان سوخت و متوقف شد؛ ماشین عوض کردیم. اتومبیل اول، زرهی و از تیم حفاظت رهبری است؛ چون شیشه‏ها باز نمی‌شد، ناراحت بودم. پس از تعویض راحت شدم. محافظان به خاطر شرایط کردستان، احتیاط کرده بودند، بی‏ثمر شد.

در جمع خانواده‌های ایثارگران، خیرمقدم و سرود و شعار و صحبت‌های من بود[1]. با نشاط‌تر از ایثارگران استان‌های دیگر هستند؛ مرتباً کف می‌زدند. مردم هم شاداب‌ترند و بسیار مهربان. به استادیوم بزرگ شهر [= ملک‏نیا] رفتیم. اجتماع بسیار انبوهی بود و خیلی منظم و فرمان‌پذیر. [آقایان محمدرضا رحیمی]، استاندار و [سیدموسی موسوی]، نماینده ولی فقیه و امام‏جمعه سننندج و [سیدمعروف صمدی و عبدالکریم احمدنژاد]، دو نماینده سنندج، خیرمقدم گفتند‏که همگی تمجید و تعریف از انقلاب و من و طرح خواسته‌ها را داشتند. من هم صحبت مفصل و تشکرآمیز و تعریف و تمجید از مردم و سازندگی و وعده توسعه بیشتر داشتم.[2]

به استانداری آمدیم. بعد از نماز و ناهار و استراحت و مطالعه گزارش‌ها، خبری رسید که بمب دست‏سازی در گوشه‌ای از شهر منفجر شده و یک نفر را هم کشته است. عصر برای بازدید و افتتاح طرح‌های پارک کشاورز و ساحل‏سازی رودخانه قشلاق و دریاچه قشلاق و طرح‌های مهم توسعه برق و طرح جالب پارک آبیدر رفتم. همه جا صحبت‌های کوتاهی، پس از استماع گزارش‌ها داشتم[3]. در مسیرها، اجتماع و احساسات مردم، بسیار دیدنی و جالب بود. نماز مغرب را در مسجد زیبا و کوچکی در پارک آبیدر خواندیم. آب را به بالای کوه پمپ کرده‌اند. تمام اطراف کوه را درختکاری می‌نمایند.

سپس برای کلنگ‏زنی ورزشگاه بیست و پنج هزارنفری رفتیم. مراسم بهره‌برداری از بیست هزار شماره تلفن استان که با سخنان مفصل مهندس غرضی، [وزیر پُست وتلگراف و تلفن] و مدیرکل و من در اهمیت طرح‌های پُست و مخابرات انجام شد[4]. به مرکز بزرگ اسلامی رفتیم. حدود ششصد نفر از روحانیون سنی و شیعه جمع بودند؛ بعد از خیرمقدم مفصل آقای [سیدموسی] موسوی، [نماینده ولی‏فقیه‏ درکردستان و امام‏جمعه سنندج] و آقای [ماموستا سیدصلاح‏الدین] حسامی، [امام‏جمعه اهل‏سُنت سنندج] و مولوی‏خوانی و عمامه‏گذاری، من سخنرانی مبسوطی داشتم[5]. شام خوردیم و به استانداری آمدیم. خاطرات را نوشتم و خوابیدم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «حضور یکپارچه مردم این خطه در عرصه سازندگی کشور ، به بدخواهان فهماند که‌ باید پرده‌های تعصب و تبلیغات مسموم را کنار زنند و در درک و فهم خود نسبت به این بخش از میهن اسلامی، تجدید نظر کنند. شما امروز با حضور یکپارچه خود، یک بار دیگر وفاداری و علاقه‌مندی‏تان را به انقلابÃ Äو نظام اسلامی به نمایش گذاشتید. واقعاً کسانی که هنوز نمی‌توانند عواطف، احساسات، هوشیاری و مقاومت‏های تحسین‏برانگیز شما را ببینند و تفسیرکنند، از قدرت بینایی برخوردار نیستند. حمایت اصلی را شما از انقلاب کردید و امروز هم‌ پشتوانه بزرگ انقلاب هستید.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.

[2] - آقای هاشمی به سوابق درخشان تاریخ و فرهنگ کردستان اشاره کرد و گفت: «این استان از قدمت تاریخی و با اهمیتی در زمینه فرهنگی و از جمله تربیت علمای بزرگ که حامی وحدت و نزدیکی شیعه و سنی بوده‌اند، برخوردار است.» ایشان ضمن تجلیل از ایثارگری‏های مردم کردستان در طول دوران دفاع مقدس، از مردم این استان به عنوان اصیل‌ترین مردم ایران یاد کرد و گفت: «شما با عشق و علاقه خود به اسلام و جمهوری اسلامی، همیشه مرزدار کشور بوده‌اید و امروز نیز رسالت مشارکت در سازندگی کشور را خوب انجام می‌دهید. ما دنبال این هستیم تا استعدادهای باارزش این استان را در بخش‏های مختلف و در عصر سازندگی به فعلیت درآوریم. من دست امداد به سوی شما مردم کوشا و باهوش کردستان دراز می‌کنم و از شما می‌خواهم، همراه مسئولان استان، بیش از پیش در توسعه مشارکت داشته باشید. نظام جمهوری اسلامی، با توجه به اهمیت توسعه، کارهای زیربنایی آن را به اندازه کافی در کردستان فراهم کرده است و امروز استان، از انرژی مطمئن و کافی برق و گاز و ارتباطات که از ارکان اساسی توسعه محسوب می‌شود ، برخوردار است. طی پنج سال گذشته ، از طریق دفتر مناطق محروم هشتاد میلیارد ریال اعتبار برای آب و برق، بهداشت و درمان، مدرسه و سایر امکانات رفاهی در استان سرمایه‌گذاری شده است و این حرکت گسترده در طول برنامه دوم توسعه کشور تکمیل خواهد شد. با استفاده مردم استان از تسهیلات مالی، ترویجی و فنی دولت در بخش‏های دامداری و کشاورزی، استفاده از سیستم پمپاژ و شناسایی و فعال کردن معادن، کردستان در زمینه تولید محصولات و فرآورده‌های کشاورزی، دامی و معدنی متحول خواهدشد.» رجوع‌کنید  کتاب «هاشمی‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.

[3] - برای احداث دریاچه قشلاق که 35 هزارمتر مکعب ظرفیت آبگیری دارد، 450 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است. در این مجموعه علاوه بر امکانات تفریحی ازجمله قایقرانی، زمینه پرورش ماهیان سردآبی به میزان 100 تن در سال وجود دارد. آقای هاشمی، هنگام بازدید از قسمت‏های مختلف این طرح ، با قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای آن گفت: «این طرح بعد از کامل شدن، از نظر ویژگی‏های طبیعی، به منطقه کم‌نظیری در سطح کشور تبدیل خواهد شد». همچنین پارک کشاورز سنندج که با حضور آقای هاشمی، بهره‌برداری از آن آغاز شد، 30 هزار مترمربع وسعت دارد و با 350 میلیون ریال هزینه، در محروم‏ترین منطقه مسکونی این شهر ایجاد شده است. در این پارک، گونه‌های مختلف درختان مثمر منطقه کشت شده که در نوع خود از نظر فضای تفریحی،آموزشی و کاربرد علمی، دارای اهمیت است. آقای هاشمی، همچنین از پارک بزرگ در حال احداث «توس نوذر» در ورودی شهر سنندج دیدن کرد.

[4] - آقای هاشمی از تلاش دست‌اندرکاران مخابرات در این منطقه قدردانی کرد وگفت: «بهره‌برداری همزمان از 20 هزار شماره تلفن در شهرها و روستاهای این استان که با حجم سرمایه‌گذاری 83 میلیارد ریال صورت گرفته، نشان دهنده حرکت سریع توسعه در این منطقه است. توان ساخت و نصب و بهره‌گیری سالانه دو میلیون تلفن در کشور، نشان‏دهندة ظرفیت بالای صنعتی و تکنولوژی است که عمدتاً برای آن از امکانات داخلی استفاده می‌کنیم. ارتباط، در زمان ما از برترین نیازهای کشور است و جامعه امروز برای وقت ارزش قائل است. امروز از نزدیک بعضی از کارهای انجام شده را دیدیم که بیانگر حرکت بلند زیربنایی در منطقه است. امروز 110 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در زمینه برق، 83 میلیارد ریال در خصوص توسعه مخابرات و همچنین سرمایه‌گذاری جهت تبدیل 50 هزار هکتار اراضی دیم به کشت آبی و ایجاد شبکه‌های گاز، توسعه راه‏ها ، ایجاد فضاهای سبز  و مراکز فرهنگی از مهم‏ترین طرح‏های زیربنایی دولت در منطقه کردستان است.» رجوع‌کنید  کتاب «هاشمی‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.

[5] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اتحاد و صمیمیت شیعه و سُنی در کردستان و حضور یکپارچه آنان در عرصه سازندگی، یک بار دیگر به کسانی که در داخل و خارج با این انقلاب ناسازگاری می‌کنند، ثابت کرد که مشت بر آهن سرد می‌کوبند. در عین حال مردم باید هشیار باشند زیرا که دشمن هنوز از شرارت علیه نظام اسلامیÃ Äدست برنداشته است. نقش روحانیت تشیع و تسنن برای حفظ و تثبیت آرامش و امنیت منطقه، بسیار مؤثر و برجسته است وحمایت بی‌شائبه مردم کردستان از انقلاب اسلامی، مرهون آگاهی و حضور فعال و همه جانبه روحانیت است. اصل و محور تمام فعالیت‏های اهل تشیع و تسنن، اسلام و قرآن است و تا زمانی که اسلام محور باشد، دلیلی برای تفرقه و اختلاف وجود ندارد. دشمنان اسلام، به ویژه در منطقه کردستان، برای ایجاد تفرقه میان برادران شیعه و سنی بسیار تلاش کردند، ولی موفق نشدند. تاریخ اسلام و ایران، از نقش مسلمانان غیور کُرد برای حفظ کیان اسلامی و مجاهدت و شهادت آنان در راه آرمان‏های مقدس اسلامی، به نیکی یاد خواهد کرد و ما هیچ‏گاه مظلومیت مردم کُرد و قساوت و شقاوت ضدانقلاب علیه آنان را فراموش نخواهیم کرد. امیدواریم روحانیت اهل تسنن و تشیع در ایران، بتوانند نمونه و الگوی خوبی از وحدت را به جهان ارایه دهند و سربازان خوبی برای اسلام و قرآن باشند. امام خمینی، معمار اصلی انقلاب اسلامی، راه سعادت اسلام را هموار کردند و رهبر معظم انقلاب نیز با صلابت و اقتدار در همین راه گام برمی‌دارند و ما باید از اسلامی که امروز در کل جهان، عزیز و محبوب قلوب ملت‏هاست، حفاظت و صیانت کنیم.» رجوع‌کنید  کتاب «هاشمی‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.