خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۲۰ آبان ۱۳۷۴

 

شنبه 20 آبان 1374  //17 جمادی‌الثانی 1416   // 11 نوامبر1995

 

از خانه به تالار وحدت رفتیم. مراسم شروع هفته کتاب بود. آقایان میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] و [احمد] مسجدجامعی، [معاون فرهنگی وزیر ارشاد] گزارش دادند و من صحبت مفصلی کردم و بر احتراز از تنگ‏نظری در برخورد با کتاب‌ها و اظهارنظرها تأکید نمودم[1] و از نمایشگاه بازدید کردم.

[آقای احمد علم‏الهدی]، سفیر جدیدمان در نامی‌بیا، برای خداحافظی و کسب‏نظر آمد. دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] و معاونان آمدند. از
بانک مرکزی و سازمان برنامه شکایت داشتند؛ با هر دو تلفنی صحبت‏کردم. جواب‌های روشنی داشتند.

آقای [کمال]خرازی، [نماینده دایم ایران در سازمان ملل] آمد. گزارش وضع آمریکا را داد و برای کارهای آنجا کمک گرفت و نظر داد، دولت آمریکا که در مسأله تحریم ایران ناموفق بوده، کم‏کم تغییرجهت می‌دهد؛ ولی من چنین نمی‌بینم و به نظرم می‌رسد که گام‌های جدیدی در جهت فشار بر ایران بردارند.

ظهر مهدی از قول فرزند قذافی، [رهبر لیبی]، گفت که عراق حاضر است، نظر ما را بپذیرد. عصر آقای میرزاده، [رییس سازمان برنامه و بودجه]، برای ادامه آمار و ارقام بودجه 1375 آمد. در جلسه هیأت دولت، چند تبصره را تصویب کردیم. در گزارش‌ها آمده بود، پارلمان آلمان، به خاطر اظهارات من در مورد کشته‏شدن [اسحاق] رابین، تصویب کرده که آقای دکتر ولایتی، در کنفرانس دیالوگ اسلام و مسحیت -که قرار بود در آلمان برگزار شود- پذیرفته نشود و وزارت امورخارجه آلمان، در عکس‌العمل نسبت به آن، اصل کنفرانس را به تأخیر انداخته است.

فاطی برای سفر به سودان خداحافظی کرد. عفت از این‏گونه سفرها که باعث مشکلات برای فرزندانش و سعید می‌شود، ناراضی است؛ حق هم با اوست.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: « نکته‏ای که خطاب من بیشتر وزارت ارشاد و مراکز دیگر تصمیم‌گیری و قدرت در جامعه هستند، این است که ما تنگ‌نظری در مورد نویسندگان‌مان را باید از خودمان دور بکنیم. محققان و مؤلفان، باید احساس امنیت کنند. کاملاً افکارشان را بتوانند بنویسند؛ البته هر جامعه و هر ملتی برای خود، یک حدود و یک خطوط و اصولی دارند که مؤلفان باید در نظر بگیرند، در چه جامعه‌ای تحقیق می‌کنند و می‌نویسند. اگر تنگ‌نظری نباشد، ما خیلی بهتر می‌توانیم از استعدادهای نهفته این انسان‏ها استفاده کنیم. گاهی یک تنگ‌نظری موردی که معمولاً هم این چیزها به‌سرعت پخش می‌شود، در محافل ادبی و علمی و فرهنگی، خیلی قلم‏ها را می‌شکند و محققان، خیلی از قلم‌ها را زمین می‌گذارند. بنابراین از ابزار مهم توسعه کتاب و تحقیق و تألیف این است که ما با حفظ خطوط مشخص جامعه‌مان در چارچوب آن خطوط، نویسندگان آزادی داشته باشند. نمی‌شود که آنها همه سلیقه ما را راضی کنند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.