خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۷۴

 

یکشنبه 14 آبان 1374  //11 جمادی‌الثانی 1416   //   5 نوامبر1995

 

خبر کشته‏شدن اسحاق رابین، نخست‏وزیر اسراییل، توسط یک دانشجوی 27 ساله یهودی در تل‏آویو مهم و در صدر است؛ آن هم ده روز پس از ترور دکتر فتحی‏شقاقی [بنیان‌گذار جهاد اسلامی فلسطین]. من هم در ملاقات مدیران وزیر راه، دراین باره به عنوان انتقام الهی صحبت کردم[1]. در جلسه ستاد تنظیم بازار هم چند مصوبه داشتیم. عصر در جلسه دولت بحث تبصره‌های بودجه بود.

شب میهمان رهبری بودم. دربارة مسایل افغانستان، روسیه، آذربایجان، کشته شدن اسحاق رابین و مسایل مربوط به [عبدالکریم] سروش و دانشجوها و [انصار] حزب‌الله مذاکره کردیم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در حالی که اسحاق رابین، از ترور فتحی شقاقی اظهارخرسندی کرده بود، کشتن وی آن هم به‌دست یک یهودی و در مرکز قدرت صهیونیست‏ها، پس از گذشت ده روز از شهادت مظلومانهÃ Äو غریبانه دکتر فتحی شقاقی، از نمونه‌های آشکار و عبرت‌انگیز تحقق انتقام الهی از ستمگران تاریخ و مظهر قدرت‌نمایی خداوند است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از بنیانگذاران اصلی تروریسم در منطقه و جهان و یکی از عوامل عمده کشتار مظلومانه فلسطینیان در سال‏های اشغال این سرزمین بوده است. براساس یک اصل اعتقادی، ما معتقدیم هرکس شمشیر ظلم را از غلاف بیرون کشید، به‌وسیله همان شمشیر به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم کشته می‌شود. این اصل، بی‌تردید نشان‌دهنده پاداش و مجازات اعمال خوب و بد انسان است و ترور نخست‌وزیر اسراییل در واقع اتمام حجت خدا به ‌همه انسان‏هاست. موضوع صلحی که آمریکا و اسراییل طراحی کرده‌اند، به‌مراتب بدتر از جنگی است که تاکنون علیه فلسطینیان تحمیل شده و در واقع مسأله صلح، شیوه‌ای تازه برای اسیرتر ساختن و پایمال‌تر کردن حقوق ملت فلسطین است. صلح واقعی، زمانی تحقق می‌یابد که ملت فلسطین به ‌حقوق مشروع خود دست یابد و صهیونیست‌های اشغالگر که همواره به‌ابراز خشونت و ترور متوسل شده‌اند و ماهیتی تروریستی دارند، این حقیقت تاریخی را درک کنند که هرگز نمی‌توانند تحت عنوان صلح اهداف تجاوزگرانه خود را دنبال کنند. دوران سلطه از طریق ترور و خشونت و تجاوز در عصر حاضر پایان یافته و قدرت‏های جهانی و در رأس آن آمریکا، باید با حوادث و مسایل جهان آگاهانه و واقع‌بینانه‌تر برخورد کنند. بسیاری از مردم جهان می‌دانند که سازمان‏های مخوف موساد و سیا و اینتلجنت‏سرویس، مسئول بسیاری از ترورها و قتل‌های مرموز هستند و شخصیت‌های ملی و مبارز زیادی در سراسر جهان را سر به نیست کرده‌اند، ولی اینها امروز خود را پرچمدار مبارزه با تروریسم معرفی می‌کنند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.