خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • جمعه ۱۲ آبان ۱۳۷۴

شنبه 13 آبان 1374  //10 جمادی‌الثانی 1416   //   4 نوامبر1995

 

از خانه به سعدآباد رفتیم و از محلی که برای مراسم میهمانان خارجی مهیا شده بود، بازدید کردیم؛ خوب است، ولی هنوز وضع چمن‌ها مرتب نشده. لذا گفتم استقبال از نخست‏وزیر پاکستان در فرودگاه باشد. سپس از کار ساخت میهمان‏سرا و باغ اُرکیده، منزل لیلا [امامی، همسر] هویدا که بناست دفتر کار شود، بازدید کردم. سرایدار گفت، قبل از طلاق لیلا، هویدا هم اینجا بوده و بعد از طلاق لیلا مانده بود.

جمعی از دانش‏آموزان ممتاز، همراه [آقای محمدعلی نجفی]، وزیر آموزش و پرورش آمدند. گزارش برنامه‌های مسابقات داده شد؛ بیش از پانزده میلیون نفر در آن شرکت‏کرده‌اند. بعد از اعطای چند جایزه، صحبت تشویق‌آمیز کردم[1].

شورای عالی اکو جلسه داشت. گزارش پیشرفت کارها از سوی آقایان ولایتی، [وزیر امورخارجه] و [حسین] کاظم‌پور، [نماینده ایران در هیأت عامل اوپک] و مشخصاً پیشرفت تأسیس شرکت کشتیرانی در ایران و بحث دربارة شرکت‌های بیمه و هواپیمایی و بانک داده شد و سپس تصمیم‌گیری جامع داشتیم.

عصر و شب در دفترم کارها را انجام دادم. مقداری با کامپیوتر برای دست‏گرمی، تمرین کردم. آقای [علاءالدین] بروجردی، اطلاع داد که [گلبدین]حکمتیار آمده و می‌گوید مجموعه مخالفان دولت ربانی، به تصمیم جامعی در مورد ترکیب حکومت رسیده‌اند و اگر آقای ربانی نپذیرد، با جنگ تحمیل می‌کنند. می‌خواهد که در تهران، جلسه نهایی برای مصالحه کامل با حضور ربانی برقرار شود. گفتم از دولت کابل سئوال شود و به اطلاع رهبری برسد. در این طرح، ریاست‏جمهوری با طالبان است، ولی آقای ولایتی گزارش داد که روس‌ها و هندی‌ها، حمایت از دولت کابل را جدی‌ترگرفته‌اند. اگر این خبر درست باشد، بعید است که ربانی تسلیم مخالفان شود.

در گزارش‌ها، ملاقات چرنومردین با یلتسین در بیمارستان و ادعای واگذاری بخشی از اختیارات به او و سپس تکذیب واگذاری اختیارات از طرف سخنگوی یلتسین، و همچنین وقوع طوفان هولناک و مخرب در فیلیپین مهم است.

 

 

[1] - آقای هاشمی، در سالروز گرامیداشت روز دانش‌آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، از روز سیزدهم آبان، به عنوان مقطع تاریخی پُرافتخار و فراموش‏نشدنی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و مردم ایران نام برد و تأکید کرد: «حرکت گستاخانه رژیم ستمشاهی در تبعید امام خمینی (ره)، رهبر اسلامی مبارزات مردم ایران و حمایت استکبار جهانی از این حرکت، عامل قیام مردم ایران علیه مظاهر ظلم و فساد و غلبه بر قدرت‏های جهانی بود. اگر استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکای خون‌آشام، پس از گذشت هفده سال از رودررویی مستقیم یا غیرمستقیم با مردم ایران، نتوانسته است اندکی در اراده پولادین آنها خللی وارد کند، معلول پیاده شدن احکام اسلام، حرکت‌های اصولی زیربنایی و توجه به‌علم و دانش در ایران است.کشورهای صنعتی جهان، به رغم پیشرفت‏های فراوان مادی، به‌دلیل کمبود فضایل اخلاقی و اعتقادی امروز دچار مشکلات فراوان اجتماعی و اخلاقی هستند و خلاء دین و معنویت در زندگی آنها به‌خوبی احساس می‌شود.» ایشان به‌دانش‌آموزان و دانشجویان کشور تأکید کرد: «توجه به‌علم وÃ Äفراگیری دانش روز، اگر با تقوا و معنویت همراه شد، ارزش و جایگاه متعالی خود را خواهد یافت و در نزد اسلام، علم بدون تعهد مذموم است و تعهد بدون علم نیز کارآیی و ارزش مؤثر خود را ندارد.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.