خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۷۴

چهارشنبه 10 آبان 1374  //7  جمادی‌الثانی 1416   //  1 نوامبر 1995

 

آقای مهندس ‏[سیداحمد] کاشانی، مدیرعامل شرکت پیماب آمد. شکایت داشت، از اینکه او را برکنار کرده‌اند. سدهای جیرفت و مارون را ساخته است. [آقای اسحاق جهانگیری]، استاندار اصفهان آمد. برای شروع تونل چهارم، جهت انتقال آب‏کرخه به اصفهان اجازه گرفت و پیشنهاد کرد، آقای حسین مرعشی از کرمان کاندیدا شود.

شورای حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی جلسه داشت. گزارش‏کار ارایه کردند و خبر از روبه‏راه شدن کار و هموار شدن راه صدور خدمات و به‏دست‏آمدن چند موفقیت در گرفتن طرح‌های عمرانی در کشورهای خارجی دادند. مصوباتی برای حل بقیه مشکلات داشتیم.

عصر در جلسه هیأت دولت، بحث بودجه ادامه یافت. شب در دفترم، یادداشت‌های مربوط به عملیات کربلاهای چهار و پنج را- برای مصاحبه فردا جهت برنامه روایت فتح- از خاطراتم مطالعه کردم.

پیش از ظهر، آقای کیانی، مدیرعامل ساصد، [= سازمان صنایع دفاع] هم برای گزارش و استمداد برای اعتبارات، آمد و خبرداد که موشک اسکاد سی- با بُرد پانصدکیلومتر - را صددرصد می‌سازند و موشک اسکاد ای- با بُرد هزار و دویست‏کیلومتر- را مشغول قطعه‏سازی هستند. سال آینده آزمایش خواهد شد. سوخت جامد درجه یک را هم که در دوربردترین موشک‌ها به کار می‌رود، به زودی تکمیل می‌کنند و نیز تانک تی- 72 را در دست ساخت دارند.

از افغانستان خبر دادند که آقای [برهان‏الدین] ربانی، [رئیس‏ جمهور افغانستان]، حاضر شده برای آشتی، به مزار شریف، برای ملاقات آقای [عبدالرشید] دوستُم برود؛ همان  کسی که چند ماه پیش، مُحارب و مُلحد و غیرقابل‏مذاکره اعلام شده بود. از روسیه، نامه‌ای از آقای چرنومردین، [نخست‏وزیر روسیه]، مبنی بر تصمیم همکاری همه جانبه با ایران رسید.