خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • دوشنبه ۸ آبان ۱۳۷۴

دوشنبه 8 آبان 1374  //5 جمادی‌الثانی 1416   //      30 اکتبر 1995

 

مرض آقای یلتسین و آتش‏سوزی مهیب در متروی باکو در آذربایجان، مورد توجه است. مدیران معاونت اطلاعات مردمی وزارت اطلاعات آمدند. آقای [محمد] شفیعی گزارش داد و من هم صحبت نصیحت‌ و تقدیرآمیز نمودم[1]. یک طرح جامع کامپیوتری، برای مسایل امنیتی ارایه دادند.

[آقای محمدعلی مقنیان]، نماینده بیجار آمد. از استانداری کردستان گله داشت، به بیجار که کُردنشین نیست و اکثریت مردمش تُرک‏اند، کم‏توجه است؛ منجمله از بردن طرح ذوب‏آهن از بیجار به قُروه شکایت داشت. دو طومار از مردم آورده بود. تقاضا نمود که در سفر به کردستان، اجازه بدهم، در هر شهرستان، نماینده آنجا هم چنددقیقه‌ای صحبت کند.

[آقای سیدمحمد حسینی]، نماینده تایباد آمد. از اقدامات فرهنگی و آموزشی خودش گفت و از فرماندار گله داشت و خواسته‌های زیادی در مورد منطقه و همچنین صنایع غذایی مطرح کرد؛ رییس انجمن صنایع غذایی است. آقای میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، برای دستور شورای انقلاب فرهنگی و مسأله سینماها آمد. عصر شورای اقتصاد، جلسه با چند مصوبه داشت. [آقای محمدمهدی مفتح]، فرزند شهید مفتح، نماینده رَزَن آمد و برای حوزه انتخابیه‌اش استمداد نمود؛ اصرار دارد که قبل از انتخابات به آنجا بروم. در سفر قبلی به رَزَن نرفتم. شب، بیمارستان اختر رفتم، سعید دندانم را اصلاح کرد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است «جمهوری اسلامی ایران، به رغم استقلال کامل سیاسی، پایبندی به آرمان‏ها و ارزش‏های اسلامی و حجم گسترده توطئه دشمنان  در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان، از امنیت مطلوبی برخوردار است و اجرای بزرگترین طرح‏های فنی و اقتصادی در کشور از قبیل سد کرخه و دیگر طرح‏های عمرانی، به ویژه در مناطق مرزی، مؤید این مهم است. این امنیت، مرهون هوشیاری آحاد مردم و تلاش خستگی‏ناپذیر نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی کشور است، اما در عین حال نقش شما بسیار مهم و حساس است.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.