خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • یکشنبه ۷ آبان ۱۳۷۴

یکشنبه 7 آبان 1374  //4 جمادی‌الثانی 1416   //      29 اکتبر 1995

 

مطابق معمول، ساعت هشت ونیم صبح در دفترم بودم. تا ساعت نُه‏ و نیم، روزنامه‌ها و گزارش‌ها را خواندم و کارها را انجام دادم. جمعی از دانشجویان ممتاز بسیجی همراه خانواده شهید فهمیده آمدند. جوایز را دادم. آقای[علیرضا] افشار، [فرمانده بسیج]، گزارش داد که در شصت درصد مدارس، بسیج تشکیل شده است. آقای [سیدمحمد]کوثری، روضه حضرت زهرا (س) را خواند و من هم به مناسبت روز بسیج دانش‏آموز صحبت کردم.[1]

ستاد تنظیم بازار جلسه داشت. درخواست گران‏کردن قیمت علوفه در دستور بود. تصمیم گرفتیم تمام اصلاح قیمت‌ها را برای اول سال آینده بگذاریم. آقای محمدخان، [وزیر امور اقتصادی و دارایی]، گزارش جذب و برگشت ارز صادراتی را داد. در موره نحوة فروش کالاهای ضبط شده قاچاق بحث شد و ناتمام ماند.

ظهر مطابق معمول، بعد از نماز و ناهار، همراه اخبار رادیو خوابیدم. سپس تا ساعت چهار بعد ازظهر،کارها را انجام دادم و روزنامه‌های عصر و گزارش‌ها را خواندم و به تلفن‌ها جواب دادم. ساعت چهار و نیم بعد از ظهر به جلسه هیأت دولت رفتم. تا ساعت نُه شب دربارة تبصره‌های بودجه بحث بود؛ به تبصره شش رسیدیم.

 

 

[1] - آقای هاشمی، از وجود بیش از دو میلیون دانش‏آموز بسیجی، به عنوان سرمایه‌ای با ارزش و مطمئن برای مصونیت آینده کشور و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی نام برد و با بیان این نکته تأکید کرد که آنچه تا امروز انقلاب اسلامی را در برابر همه فشارها پاسداری کرده، روحیه شجاعت و از خودگذشتگی ملت بوده است. ایشان با تجلیل از نقش مؤثر دانش‌آموزان بسیجی در دوران دفاع مقدس و گسترش فرهنگ شهادت‌طلبی و انتقال روحیه انقلابی و فداکاری به ‌مدارس و مراکز فرهنگی و آموزشی تأکید کرد: «دانش‌آموزان ما اصلی‌ترین پیکره جامعه به‌شمار می‌روند و با توجه به‌تأثیر حضورشان در آینده، باید به تربیت صحیح و اصولی آنان توجه و دقت بیشتری شود.» آقای هاشمی، با تجلیل از مقام والای همه شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به ‌ویژه شهیدان دانش‌آموز بسیجی، از شهید گرانقدر حسین فهمیده به‌ عنوان نمونه‌ای الهام‌بخش و الگویی جاودان از شجاعت، فداکاری و آگاهی برای همیشه تاریخ و نسل جوان یاد کرد و افزود: «شهید فهمیده با حرکت قهرمانانه و فراموش‏ناشدنی خود، سال‏ها نسل جوان ما را به سوی هدف‏های عالی الهی پیش خواهد برد و ثمرات خون این شهید بزرگوار، شجره طیبه بسیج را که با انفاس قدسیه امام راحل (ره) کاشته شد، بارورتر خواهد کرد.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.