خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۷۴

چهارشنبه 3 آبان 1374  //29 جمادی الاول 1416   // 25 اکتبر 1995

 

[آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. گزارش برنامه مناقصه یازده طرح نفتی خلیج فارس و ساخت ایستگاه پمپاژ گاز اضطراری را داد و گفت در فکر به‏کارگیری تکنولوژی جدید، برای استخراج بیشتر از مخازن نفت است که چهارصد میلیارد بشکه است و اگر بتوانیم چهل درصد را استخراج کنیم، تقریباً دوبرابر می‌شود. دربارة تشکیل شرکت سهامی عام برای سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی صحبت شد.

آقایان [محمد] فروزنده، و [محمدحسن] تولایی، [وزیر و معاون‏ وزیردفاع]  آمدند. پیشرفت مذاکرات با اوکراین و روسیه و کره‏شمالی و چین، در مورد ساخت هواپیما و موشک را دادند و در مورد سیاست بودجه سال 75 نیروهای مسلح پرسیدند. آقای [مرتضی] میرباقری، مشاور [رئیس‏ جمهور در] امور جوانان آمد. گزارش سفر به اروپا و طرح‌های جدید را داد.

تیمسار [جبیب] بقایی، [فرمانده نیروی هوایی] آمد و برای نهاجا، [= نیروی هوایی ارتش]، استمداد کرد. آقای نویسی، [رئیس‏ دفتر رئیس‏ مجلس] آمد و در مورد سفر آقای ناطق [نوری، رئیس‏ مجلس] به اتریش و ایرلند و قطر گفت و مشکل متصل شدن مجلس اتریش و نامه وزیر امورخارجه قطر را آورد که تقاضای اجازه سفر تفریحی برای شکار کرده بود. آقای [سیدمحمد] اصغری آمد. از وزارت امورخارجه شکایت داشت که وجود او را در ریاست دانشکده وزارت امورخارجه تحمل نکرده بودند و به بهانه کاندیداتوری مجلس، استعفا داده بود و تقاضای گنجاندن نامش در لیست جامعه روحانیت مبارز را داشت.

عصر دکتر ولایتی آمد. گزارش سفر به کلمبیا و نیویورک را داد و گفت، با توجه به برخوردهای بد آمریکا با [فیدل] کاسترو، [رهبر کوبا]، به نظر می‌رسد تصمیم عدم شرکت شخص من بجا بوده است. خبر تصمیم اجلاس چهارجانبه ایران، عمان، یمن و قطر را داد که پیشرفت داشت.

در جلسه هیأت دولت، بحث بودجه سال 1375 را شروع کردیم و قرار شد که وزرا مثل گذشته آزاد نباشند، در کمیسیون‌های مجلس، برخلاف مصوبات دولت نظر بدهند. دیروقت به خانه آمدم. دیشب و امروز، اولین باران پاییزی را در تهران داشتیم. بخشی‌هایی از قله‌های البرز را برف گرفته بود.