خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۷۴

یکشنبه 30 مهر 1374  //26 جمادی الاول 1416   // 22 اکتبر 1995

 

عفت گفت، آقای [محمدرضا] نوری [شاهرودی]، تلفنی از لیبی خبر داده که خانم نقاش، همسر شهید اهل عراق که برای دیدار دخترش، بعد از شانزده سال، از عراق به لیبی رفته، با هم ملاقات کرده‏اند؛ منظره هیجان و گریه آنها بعد از شانزده سال فراق، بسیارجالب و تاریخی است.

صبح برای جلسه شورای اداری، به استانداری تهران رفتیم. اولین جلسه است؛ برخلاف استان‌های  دیگر، در اینجا معمول نبود. کارکنان و مدیران، با خوشحالی به گرمی استقبال کردند. [آقای سیدجلیل سیدزاده]، استاندار خیرمقدم گفت و گزارش داد و من دربارة لزوم استفاده از شورای اداری، برای کارهای بزرگ استان و حل مشکلات با همکاری تأکید کردم[1]. نمونه‌هایی از کارهای بزرگ مثل مترو، سیستم فاضلاب ، مشکلات جنوب تهران، شهرهای‌ اقماری، مشکلات شهریار و قم، اجرای سدهای طالقان و ورامین و ... را برشمردم.

جلسه شورای تنظیم بازار داشتیم. دربارة قیمت مس و شکر بحث شد.  عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. شب میهمان آیت‏الله خامنه‌ای بودم. دربارة سفر ایشان به استان مازندران و سفر من به خارج مذاکره‏کردیم. دربارة سیاست‏مان در افغانستان برای منزوی‏کردن طالبان و حفظ دولت و آشتی بین [عبدالرشید] دوستُم و دولت، تصمیم‌گیری و ابلاغ کردیم. هنگام ورود من به اتاق، فرزندان ایشان با دوربین عکاسی آماده بودندکه از منظرة ملاقات و معانقه و احوال‏پرسی و برخورد ما بعد از دو سفر من و ایشان عکس‏برداری نمایندکه موفق شدند.

 

 

[1] - آقای هاشمی، با اشاره به ‌الگو بودن تهران به ‌لحاظ ساختار شهری، مسایل فرهنگی و اقتصادی برای دیگر نقاط کشور، تشکیل مستمر و منظم جلسات شورای اداری استان تهران را برای برنامه‌ریزی متمرکز و منسجم، انتخاب شیوه‌های اصولی‌تر در جهت حل معضلات این استان، یک ضرورت دانست. ایشان با بیان نتایج مطلوب اجرای طرح‌های اساسی در تهران از جمله مهار آب‏ها، اجرای شبکه فاضلاب، تأمین برق، احداث بزرگراه‏ها و پل‏های عظیم برای کاهش مشکلات ترافیکی و توسعه فضای سبز و ایجاد امکانات تفریحی ورزشی اظهار داشت: «با توجه به مرکزیت تهران و سهولت دسترسی به منابع مالی و انسانی، باید بررسی‌های دقیق و کارشناسانه‌تر و از طریق سازماندهی مشاغل و اصلاح ساختارفیزیکی مشکلات باقی‏مانده را به‏تدریج برطرف کنیم.» رییس‏جمهور از اجرای طرح مترو در تهران، به عنوان یک طرح عظیم ملی، بسیار مؤثر در کاهش و حل مشکل رفت‌وآمد و جابه‏جایی مسافران درون شهری نام برد و گفت: «با حفر 40 کیلومتر تونل و ساخت ایستگاه‏های مجهز که به دست متخصصان ایرانی، با امکانات داخلی همراه با نوآوری‏های فنی انجام شده در این زمینه، در ردیف شهرهای پیشرفته و بزرگ دنیا قرار گرفته است و امیدواریم در آینده شاهد بهره‌برداری از این طرح مهم باشیم.» ایشان با قدردانی از اقدامات عمرانی انجام شده در استان تهران و خدمات ارزنده مسئولان این استان بر لزوم رفع مشکلات شهرهای اطراف تهران، با مشارکت و کمک‌های مردمی و نیز ایجاد شهرک‏های صنعتی و فضاهای مناسب برای انتقال و استقرار صنایع مزاحم و آلوده‏کننده و همچنین تقویت برنامه‌های فرهنگی، علمی و آموزشی به طور هماهنگ و منسجم، در سطح استان تهران، تأکید کرد. رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.