خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۲۹ مهر ۱۳۷۴

شنبه 29 مهر 1374  //25 جمادی الاول 1416 // 21 اکتبر 1995

 

اول وقت به فرودگاه [مهرآباد] رفتیم و ساعت هفت و بیست‏وپنج دقیقه به سوی دزفول پرواز کردیم. آقای [محسن] رضایی، [فرمانده‏کل سپاه] و مهدی و حسین [مرعشی] و [حمید] میرزاده و [بیژن نامدار] زنگنه و [مرتضی] محمدخان و [محسن] نوربخش و جمعی از نمایندگان و تیمسار [حبیب] بقایی همراه بودند. در پایگاه دزفول، مراسم استقبال نظامی بود. با ماشین‌ها به سوی سد کرخه، برای مراسم افتتاح انحراف مسیرکرخه رفتیم.

آقایان زنگنه، حجتی و محسن رضایی توضیحات دادند؛ پیشرفت خوبی دارند. کالورت[1]  عظیم ساخته شده و با انحراف آب، ساخت بدنه سد و فرازبند با سرعت شروع می‌شود. هفت میلیارد و هشتصد میلیون مترمکعب گنجایش دریاچه، 38 برابر سدکرج، با هزینه صد و بیست میلیارد تومان و تولید چهارصد مگاوات برق است. من هم صحبت‏مفصلی دربارة اهمیت آثار سد و اهمیت ساخت سد به دست نیروهای داخلی و هزینه‌‌ای کمتر از یک چهارم پیشنهاد خارجی‌ها و سرعت عمل خوب سپاه که با پانصد ماشین‏سنگین کار می‌کنند
 و رکورد سرعت عمل را در تاریخ سدسازی شکسته‌اند، داشتم[2].

همراه با پرده‌برداری، صدای غرش توپ‌ها و انفجار منورها، حالت جالبی به‏وجود آورده بود. منطقه عملیات فتح المبین است که با رمز یازهرا (س) انجام شده بود و مراسم امروز و فرمان انحراف‏آب را با رمز فاطمه‏الزهرا (س) اعلان نمودم. از بخش‌های مختلف بازدید کردم.

به سوی منطقه کشت و صنعت کارون حرکت کردیم. در مسیر، کنار یک مزرعه خیار توقف کردیم و از صاحب مزرعه توضیحات خواستم. زمین و آب را اجاره کرده است و در عین حال از هر هکتار، حدود سیصد هزار تومان سود می‌برد. ساعت دو بعد از ظهر رسیدیم. بعد از ناهار و نماز و استراحت، در جلسه توجیهی، توسط [آقای مجید پارسایی]، مدیرعامل توضیحات شنیدیم. با حدود چهل هزار هکتار زمین و حدود هفتاد مترمکعب آب در ثانیه از کارون و با هدف صدو هشتاد هزار تن تولید سالانه شکر و تولید نئوپان و کاغذ و خوراک دام و ماهی و ...

در اثر شش بار بمباران در سال 65 از برنامه عقب افتاده‌اند و هنوز هم نرسیده‌ایم و طبق برنامه، سه سال دیگر به اهداف می‌رسند. از پارسال سودبخش شده است. از مزارع و نحوه بُریدن و جمع‏کردن نیشکر بازدیدکردیم و با کارگران صحبت کردم و از طرح جدید نحوه کشت نهال که امکان جمع‏آوری با ماشین را می‌دهد. از کارخانه شکر بازدید کردیم.

به سوی پایگاه حرکت کردیم. غروب بود و در هنگام عبور از شهر دزفول در رفت و برگشت مردم اجتماع داشتند و ابراز احساسات می‌کردند. با مراسم رسمی نظامی، به سوی تهران پرواز کردیم. ساعت هفت و بیست‏وپنج دقیقه در فرودگاه مهرآباد فرود آمدیم؛ مجموعاً دوازده ساعت طول کشید.

 

 

[1] - کالورت یا زیرآبگذر، سازه‌ای است که به منظور انتقال آب از یک سوی خاکریز به سوی دیگر ساخته می‌شود. این نوع سازه‌ها اگرچه از نظر سازه‏ای ساده هستند، اما طرح هیدرولیکی آنها تا حدودی پیچیده و تابعی از عوامل مختلف است که به سادگی قابل‏تقسیم به جریان‌های تحت فشار یا آزاد نمی‌باشد، بلکه در مواردی، ترکیبی از این دو حالت را دارا خواهد بود.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «امروز برای من و همه مردم کشورمان، روز بسیار شیرینی است که طرحی عظیم به دست نیروهای خودی به انجام رسیده و یک آرزوی دور و دراز و دست نیافتنی را تحقق یافته می‏بینیم. عظمت‏کار خیلی زیاد است و باید رسانه‏های ما روی این مسأله کار بکنند و مردم را آشنا کنند. این افتخارات بسیار عظیم را برای مردم ما توضیح بدهند تا مردم بفهمند که چه استعدادها و چه لیاقت‏هایی، انقلاب در کشورشان خلق کرده است. آن دفعه که آمدیم، همین حلقه آب‏بند یا کالورت، مشکل و گره بود، تا آنجایی که من موافقت کردم، برای سرعت کار از مشاورین خارجی استفاده شود. دوازده میلیون دلار ارز هم برایشان تصویب کردیم که به آنها داده بشود، ولی خوشبختانه خودشان همت کردند و مسأله را بدون کمک خارجی حل کردند که این افتخار، خودش باید در تاریخ این سد ثبت شود و برای آینده هم برای ما، دستاورد باارزشی است.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.