خاطرات روزانه / آیتالله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»
شنبه 29 مهر 1374 //25 جمادی الاول 1416 // 21 اکتبر 1995
اول وقت به فرودگاه [مهرآباد] رفتیم و ساعت هفت و بیستوپنج دقیقه به سوی دزفول پرواز کردیم. آقای [محسن] رضایی، [فرماندهکل سپاه] و مهدی و حسین [مرعشی] و [حمید] میرزاده و [بیژن نامدار] زنگنه و [مرتضی] محمدخان و [محسن] نوربخش و جمعی از نمایندگان و تیمسار [حبیب] بقایی همراه بودند. در پایگاه دزفول، مراسم استقبال نظامی بود. با ماشینها به سوی سد کرخه، برای مراسم افتتاح انحراف مسیرکرخه رفتیم.
آقایان زنگنه، حجتی و محسن رضایی توضیحات دادند؛ پیشرفت خوبی دارند. کالورت[1] عظیم ساخته شده و با انحراف آب، ساخت بدنه سد و فرازبند با سرعت شروع میشود. هفت میلیارد و هشتصد میلیون مترمکعب گنجایش دریاچه، 38 برابر سدکرج، با هزینه صد و بیست میلیارد تومان و تولید چهارصد مگاوات برق است. من هم صحبتمفصلی دربارة اهمیت آثار سد و اهمیت ساخت سد به دست نیروهای داخلی و هزینهای کمتر از یک چهارم پیشنهاد خارجیها و سرعت عمل خوب سپاه که با پانصد ماشینسنگین کار میکنند
و رکورد سرعت عمل را در تاریخ سدسازی شکستهاند، داشتم[2].
همراه با پردهبرداری، صدای غرش توپها و انفجار منورها، حالت جالبی بهوجود آورده بود. منطقه عملیات فتح المبین است که با رمز یازهرا (س) انجام شده بود و مراسم امروز و فرمان انحرافآب را با رمز فاطمهالزهرا (س) اعلان نمودم. از بخشهای مختلف بازدید کردم.
به سوی منطقه کشت و صنعت کارون حرکت کردیم. در مسیر، کنار یک مزرعه خیار توقف کردیم و از صاحب مزرعه توضیحات خواستم. زمین و آب را اجاره کرده است و در عین حال از هر هکتار، حدود سیصد هزار تومان سود میبرد. ساعت دو بعد از ظهر رسیدیم. بعد از ناهار و نماز و استراحت، در جلسه توجیهی، توسط [آقای مجید پارسایی]، مدیرعامل توضیحات شنیدیم. با حدود چهل هزار هکتار زمین و حدود هفتاد مترمکعب آب در ثانیه از کارون و با هدف صدو هشتاد هزار تن تولید سالانه شکر و تولید نئوپان و کاغذ و خوراک دام و ماهی و ...
در اثر شش بار بمباران در سال 65 از برنامه عقب افتادهاند و هنوز هم نرسیدهایم و طبق برنامه، سه سال دیگر به اهداف میرسند. از پارسال سودبخش شده است. از مزارع و نحوه بُریدن و جمعکردن نیشکر بازدیدکردیم و با کارگران صحبت کردم و از طرح جدید نحوه کشت نهال که امکان جمعآوری با ماشین را میدهد. از کارخانه شکر بازدید کردیم.
به سوی پایگاه حرکت کردیم. غروب بود و در هنگام عبور از شهر دزفول در رفت و برگشت مردم اجتماع داشتند و ابراز احساسات میکردند. با مراسم رسمی نظامی، به سوی تهران پرواز کردیم. ساعت هفت و بیستوپنج دقیقه در فرودگاه مهرآباد فرود آمدیم؛ مجموعاً دوازده ساعت طول کشید.
[1] - کالورت یا زیرآبگذر، سازهای است که به منظور انتقال آب از یک سوی خاکریز به سوی دیگر ساخته میشود. این نوع سازهها اگرچه از نظر سازهای ساده هستند، اما طرح هیدرولیکی آنها تا حدودی پیچیده و تابعی از عوامل مختلف است که به سادگی قابلتقسیم به جریانهای تحت فشار یا آزاد نمیباشد، بلکه در مواردی، ترکیبی از این دو حالت را دارا خواهد بود.
[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «امروز برای من و همه مردم کشورمان، روز بسیار شیرینی است که طرحی عظیم به دست نیروهای خودی به انجام رسیده و یک آرزوی دور و دراز و دست نیافتنی را تحقق یافته میبینیم. عظمتکار خیلی زیاد است و باید رسانههای ما روی این مسأله کار بکنند و مردم را آشنا کنند. این افتخارات بسیار عظیم را برای مردم ما توضیح بدهند تا مردم بفهمند که چه استعدادها و چه لیاقتهایی، انقلاب در کشورشان خلق کرده است. آن دفعه که آمدیم، همین حلقه آببند یا کالورت، مشکل و گره بود، تا آنجایی که من موافقت کردم، برای سرعت کار از مشاورین خارجی استفاده شود. دوازده میلیون دلار ارز هم برایشان تصویب کردیم که به آنها داده بشود، ولی خوشبختانه خودشان همت کردند و مسأله را بدون کمک خارجی حل کردند که این افتخار، خودش باید در تاریخ این سد ثبت شود و برای آینده هم برای ما، دستاورد باارزشی است.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.