خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۷۴

چهار‌شنبه 26 مهر 1374  //22 جمادی الاول 1416   // 18 اکتبر 1995

 

کارکنان کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی از قم آمدند. آقاسیدمحمود گزارش داد. بیش از 400 هزارجلد کتاب چاپی و 26 هزارجلد کتاب خطی و روزانه دو هزار نفر مراجعه دارند. من هم در اهمیت کتابخانه صحبت کردم.[1] عفت هم جداگانه با زنان کارمندشان ملاقات کرد.

آقای [محمد]، مؤمنی‏شهمیرزادی آمد و برای مهدی‏شهر سمنان استمداد کرد. آقایان آقازاده، [وزیر نفت] و آل‏اسحاق، [وزیر بازرگانی] آمدند. دربارة قیمت روغن‏موتور و ماده اولیه آن که از فرآورده‌های پالایشگاه‌ها است، صحبت شد. خیلی‏ارزان- 28 ریال برای هر لیتر- به کارخانه‌ها داده می‌شود. سپس آقای آقازده، در مورد حفاری در دریای خزر و همکاری با روس‌ها و طرح‌های اساسی برای توسعه بیشتر پتروشیمی، مطالبی را مطرح کرد. من هم بر اهمیت صنایع پتروشیمی برای ایران و امتیازات بی‏نظیری که در آنهاست، تأکید کردم.

اخوی‏محمد، [معاون‏اجرایی‏رئیس‏ جمهور] وآقای‏ محلوجی، [وزیرمعادن و فلزات] آمدند. در مورد اصلاح قیمت مس و آلومینیوم و مقدار صادرات آنها و ستاد معین خرمشهر و کارهای معاونت اجرایی و تنظیم بازار صحبت شد. عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. از قوه قضاییه، از سخنرانی تند آقای [اکبر]ترکان، [وزیر راه و ترابری] در فرودگاه، در انتقاد از دادگاه [سقوط هواپیمای] فوکر شکایت کردند. به ایشان تذکر دادم. در رسانه‌ها، هنوز مسأله تظاهرات [میلیونی] سیاهان [مسلمان] آمریکا، مورد توجه است.

 

[1] - آقای هاشمی، تأسیس این کتابخانه بزرگ را به دلیل حفظ میراث ارزنده فرهنگی و کتاب‏های نفیس خطی کشور، اقدامی شایسته و یادگاری ارزشمند و جاودان از مرحوم آیت‌الله‏العظمی مرعشی نجفی در تاریخ جهان اسلام دانست و اظهار داشت: «وجود این گنجینه عظیم در شهر قم، به عنوان یک مرکز علوم اسلامی در جهان اسلام و تشیع، زمینه دسترسی آسان طلاب و محققان جهان اسلام به متون اسلامی را فراهم کرده است و نقش برجسته‌ای در توسعه تحقیقات علوم دینی و اسلامی در جهان دارد. ارتباط فرهنگی جهانی که این کتابخانه به وجود آورده است، راه مطمئنی برای معرفی ارزش‏های اسلامی به ‌افکار عمومی جهان و استفاده از امکانات و تجربه‌های متقابل با سایر کشورها محسوب می‌شود.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.