خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۷۴

دوشنبه 24 مهر 1374  //20 جمادی الاول 1416   // 16 اکتبر 1995

 

آقای [رضا] امراللهی، [رییس سازمان انرژی اتمی] آمد. گزارش کار داد و از بازرسی‌های مکرر دفتر بازرسی ویژه [رئیس‏ جمهور] گله داشت و در مورد انتخابات نظراتی داد و سئوالاتی داشت. [آقای محمدحسین زینلی]، نماینده بیرجند آمد. برای تأمین ارز کارخانه لاستیک و طرح‌های عمرانی جنوب خراسان استمداد نمود و از کارهای مهم سازندگی دولت تشکر کرد.

نماینده و فرماندار و امام‏جمعه شوش آمدند و اظهار نگرانی‏کردند، از آینده بعد از من و قدردانی از کارهای سازنده و برای امور فرهنگی و عمرانی شوش و اندیمشک استمداد نمودند.

[آقای هانس‏کلاین]، نایب‏رییس پارلمان آلمان آمد. دربارة سیاست‌های‏ایران و مشکلات ناشی از آن صحبت کرد و گفت، ایران بهانه به اسراییل می‌دهد، برای جذب کمک بیشتر و تبلیغات منفی علیه ایران و توجیه می‌کرد که به واقعیات زمان توجه شود و من از یک‏سونگری غرب و عدم‏توجه به نظرات دیگران انتقادکردم. آقای [سیدحسین] موسویان، [سفیر ایران در آلمان]، تأکید بر لزوم حل مشکل [سلمان] رُشدی با اروپا داشت.

عصر شورای اقتصاد، جلسه با چند مصوبه داشت. در گزارش‌های امروز، تظاهرات عظیم سیاه‏پوستان آمریکا، با پیش‏قدمی یک‏گروه اسلامی، به رهبری لوئیس فراخان[1] و نیز سقوط دولت خانم [تانسو] چیللر در ترکیه مهم است.

 

 

[1] - لوییس فراخان، رهبر جنبش آمریکایی «امت اسلام» است. او با راهنمایی مالکوم ایکس اسلام آورد و به عنوان امام جماعت مساجدی در بوستون و هارلم رسید. این جنبش، بیش از ۱۳۰ مسجد در آمریکا و جهان دارد. فراخان، یک رهبر دینی و اجتماعی سیاهپوست است که در موارد متعدد از سیاست‌های دولت آمریکا انتقاد می‏کند. یکی از دغدغه‌های همیشگی فراخان، اصلاح تصویر نادرست سیاهپوستان در افکار عمومی آمریکاست. فراخان تصمیم گرفت، در یک اجتماع بزرگ، قدرت معنوی و سیاسی جامعه سیاهان را به رخ آمریکایی‌ها بکشد. او فراخوان بزرگی برای یک راهپیمایی در 16 اکتبر 1995 در واشنگتن، با عنوان «روز مقدس کفاره، آشتی و مسئولیت» به راه انداخت و توانست، سازمان‌های اصلی دفاع از حقوق سیاهان و رنگینپوستان را در ایالات‏متحده، برای این رویداد، با امت اسلام متحد و هماهنگ کند. در روز موعود، جمعیتی عظیم در پارک ملی «نشنال مال» مرکز استقرار ساختمان‌های حکومت فدرال، همچون ساختمان کنگره و مرکز تجمعات بزرگ در پایتخت آمریکا جمع شدند. جمعیت گردآمده در آن روز تاریخی را از نیم میلیون تا دو میلیون نفر، در منابع مختلف تخمین زده‌اند.