خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

• جمعه ۲۱ مهر ۱۳۷۴

جمعه 21 مهر 1374  //17 جمادی الاول 1416   //13 اکتبر 1995

از صبح تا ظهر در اقامتگاه به ملاقات گذشت. وزرای کار و ارتباطات و نیروی بنگلادش آمدند و با هر یک در مورد قلمرو مسئولیت‌شان صحبت شد. خانم شیخ‏حَسینه [واجد] دبیرکل حزب عوامی‏لیگ، فرزند نجیب‌الرحمان، [اولین رهبر بنگلادش] و مدیران دیگر حزب آمدند. دربارة وضع حزب و سوابق و موارد اختلاف‏شان با دولت و استعفای نمایندگان‏شان در مجلس، صحبت شد. تأکید برادامه مبارزه تا سقوط دولت داشتند؛ به نظرم عمیق و برنامه‌ریز نیامدند.

سپس دبیرکل و مدیران حزب‏جماعت اسلامی آمدند. با آنها هم شبیه صحبت‌های قبلی بود، با تفاوت اینکه اینها بیشتر آرمان‌های دینی را مطرح می‌کردند و پخته‌تر از آنها، ولی با طرفداران کمتر بودند. سپس مدیران حزب حاکم آمدند و مذاکرات آنها بیشتر در مورد توفیقات دولت و زورگویی اپوزیسیون بود. مخالفان دولت می‌خواهند، دولت استعفا بدهد و انتخابات را اجرا کنند.

مأموران حفاظتی بنگلادش، برای گرفتن عکس یادگاری آمدند و دو دستگاه ریشکا[1] هدیه آوردند که برای نمونه به ایران ببریم. به مسجد [بیت‏المُکّرم]، برای اقامه نمازجمعه رفتیم. با استقبال پُرشور مردم مواجه شدیم. قبل از نماز، من صحبت کوتاهی کردم[2] و مورد استقبال شدید مردم قرار گرفت. به خطبه‌های کوتاه و عربی امام‏جمعه گوش دادیم؛ فقط حمد و ثنا و موعظه بود.

پس از نمازجمعه، مسجد را ترک و به سوی کاخ ریاست‏جمهوری حرکت کردیم. معلوم شد، یک ربع ساعت زودتر می‌رسیم و [آقای عبدالرحمان بیسواس]، رییس‏جمهور مشغول نماز است. حرکت را آهسته کردیم، ولی باز هم زود رسیدیم و نتوانست استقبال بیاید. چندجمله‌ای با هم در فواید این سفر صحبت‏کردیم و ایشان را دعوت به ایران نمودم. مراسم رسمی بدرقه- مثل مراسم هنگام ورود- انجام شد.

به فرودگاه رفتیم و با شلیک توپ‌ها بدرقه شدیم. ساعت سه به سوی تهران پرواز کردیم. چهار فروند هواپیمای جنگی ما را تا مرز هندوستان بدرقه کردند. ساعت پنج ‏و نیم، هنگام غروب وارد تهران شدیم. بعد از استقبال رسمی و مصاحبه[3]، به خانه رفتم.

[1] - ریکشا، گونه‌ای از وسایل حمل و نقل با نیروی انسان است. در ریکشا، گاریچی، گاری دوچرخ را که یک یا دو نفر در آن می‌نشینند، می‌کشد. ریکشاهای کشیدنی در آسیا، با ریکشاهای رکابی جایگزین شده‏اند. از ریکشا در شهرهای کشورهای غربی همچون نیویورک هم استفاده می‌شود. همین ریکشا، اکنون در بخش ورودی موزه رییس‏جمهور هاشمی رفسنجانی، در شهر رفسنجان، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

[2] - آقای هاشمی، ابتدا از اظهار محبت و برادری مردم مسلمان بنگلادش، نسبت به مسئولان و جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و آن را نمایش اتحاد و محبت ملت‏های اسلامی، نسبت به یکدیگر دانست و گفت: «ما در ایران، با اتحاد کامل شیعه وسنی، امروز یک وحدت بزرگ اسلامی را زیر پرچم اسلام و قرآن به وجود آوردیم و با همین اتحاد، توانستیم توطئه‏های قدرت‏های بزرگ ضداسلام، به خصوص آمریکارا خنثی کنیم و ایران را بسازیم. امروز در ایران، این حقیقت به اثبات رسیده است که اسلام می‏تواند، پرچمدار سعادت و ترقی بشریت باشد.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.

[3] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «ما در هر سه کشوری که رفتیم، یکی از اهداف‏مان تحکیم دوستی‏ها و تعمیق همکاری‏ها بود که در حد مطلوبی، توفیق به دست‏آمد. چیزی که در این سفرها برایم جالب بود، این بود که نوعاً کم و بیش از پیشرفت‏های ایران و موقعیت‏خاص و امکاناتی که کشورمان امروز به دست‏آورده و می‌تواند با کشورهای جهان سوم همکاری و به آنها کمک کند، مطلع هستند. ما در ویتنام، خیلی آسان پیشنهادهایی مثلاً برای ساخت کارخانه‌های چای، کارخانه‏های سیمان یا پالایشگاه و امثال اینها را داشتیم که اینها قبلا چنین اطلاعی از ما نداشتند. از لحاظ فرهنگی، آنها روی مواضع مستقل ایران، خیلی حساب می‌کنند و برای این مواضع احترام قایل‏اند و ستایش‏آمیز برخورد می‌کنند. از لحاظ فرهنگی، همه این کشورها، بسیار اظهار شیفتگی  نسبت به ایران داشتند. در جاهایی مثل بنگلادش که انبوه مردم به طور فشرده به استقبال می‌آیند و ابراز احساسات می‌کنند. مسئولان خود آن کشور، می‌گویند که ما نمی‌بینیم، نسبت به سایر مسئولان کشورهای دنیا این‏جوری برخورد بشود. ما در ویتنام، تعداد نُه سند و در بنگلادش نُه سند و در فیلیپین هفت سند امضاکردیم. تمامش همان چیزهایی بود که ما می‌خواستیم؛ کارهای بازرگانی، فرهنگی، فنی، مشارکت‏های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی. در این سفر، ما بخش خصوصی راÃ Äبا خودمان برده بودیم و آنها هم در این کشورها، زمینه‌های خوبی برای صدور خدمات پیدا کردند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، مصاحبه‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.