خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

• پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۷۴

پنج‏شنبه 20 مهر 1374  //16 جمادی الاول 1416   //12 اکتبر 1995

ساعت نُه صبح به فرودگاه رفتیم و به سوی شهر چیتاگونگ، [بزرگترین بندر و دومین شهر بزرگ ‏بنگلادش] پرواز کردیم. در مسیرها، مردم زیادی اجتماع برای استقبال کرده بودند. چند بار در میدان‌های شهر، برای پاسخ به احساسات مردم، از ماشین پیاده شدم.

در پالایشگاه قدیمی شهر گزارش شنیدیم. روزانه 34 هزار بشکه نفت تصفیه می‌کنند. خواستار کمک ایران برای تأسیس واحد دیگری در حد 60 هزار بشکه در روز می‌باشند. قول مساعد دادم. در مراسم کلوپ بازرگانان، قرارداد مشارکت شرکت بخش‌های خصوصی ایران و بنگلادش برای ساخت پالایشگاه امضا شد.

ناهار و نماز در محل کلوپ بازرگانان بودیم؛ همان‏جا که ضیاءالرحمن[1]، قبلاً ترور و کشته شده است. در مراسمی، سخنرانی رؤسای اتاق‌های بازرگانی تهران و چیتاگونگ را داشتیم و همکاری‏شان در مورد پالایشگاه و تجارت‌ و من هم صحبت کردم[2]. عصر به بندر آزاد چیتاگونگ رفتیم. از تعداد واحدها و مبالغ سرمایه‌های جذب شده خارجی و شرایط کار گزارش دادند و از واحد تولیدی قلاب ماهیگیری بازدید کردیم.

به داکا برگشتیم و برای امضای اسناد و انجام مصاحبه مطبوعاتی به نخست‏وزیری رفتیم؛ هردو انجام شد. شب در اقامتگاه با نخست‏وزیر و وزیر راه و آقای مُرشدخان، فرستاده ویژه نخست‏وزیر، ملاقات و مذاکرات مفصل داشتیم. سپس خاطرات دیروز و امروز را نوشتم. در گزارش‌ها امضای آتش‏بس در بوسنی مورد توجه است.

[1] - ژنرال ضیاء الرحمن (۱۹۳۶ - ۱۹۸۱)، همسر خانم خالده ضیاء، رهبر حزب ملی‌گرای بنگلادش، از سال 1977 تا 1981، رییس‏جمهور بنگلادش بود.

[2] - رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.