خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۷۴

چهارشنبه 12 مهر 1374  //8 جمادی الاول 1416   //  4  اکتبر 1995

 

عقد ازدواج یکی از کارکنان دفتر را بستم. [آقای محمود ابوحمدان]، وزیر مسکن لبنان آمد. از اعضای اَمَل است و خواستار تلاش ایران، برای هماهنگی بیشتر شیعه و اَمَل و حزب‏الله شد. تا عصر همه کارهای دفتر را انجام دادم. عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. دیشب تا ساعت نُه‏ونیم،کارها را تمام کردم که در ایام مسافرت‏،کار مانده نباشد. تلفنی با آیت‏الله خامنه‌ای خداحافظی کردم.

در فرودگاه مصاحبه کوتاهی داشتم[1] و با بدرقه رسمی، ساعت یازده شب به سوی ویتنام پرواز کردیم. عفت و فاطی و مهدی و یاسر و ... آقایان [علی‏اکبر] ولایتی، [وزیر امور خارجه] و [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] و ... همراه بودند. در مسیر آقایان ولایتی و محلوجی، شرح کارهای سفر به نیویورک و آفریقای جنوبی را دادند. شام خوردم و خوابیدم، ولی به خاطر پُری و اسیدی‏بودن معده خوابم نبرد. ساعت سه به وقت تهران، برای نماز صبح بلند شدم؛ حدود خلیج بنگال بودیم. دوباره تا ساعت هشت خوابیدم.

 

[1] - آقای هاشمی هنگام ترک تهران، در گفت‏وگو با خبرنگاران، هدف از این سفر را پاسخ به دعوت رؤسای جمهور سه کشور عنوان کرد و گفت: «در این سفر با مقامات ویتنام و فیلیپین، دربارة تفاهم‏نامه‏هایی که قبلاً  اقدامات آنهاÃ Äانجام شده و همچنین مسایل جدید سازمان آسه‏آن بحث و گفت‏وگو خواهیم کرد.» ایشان از کشور بنگلادش، به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی یاد کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود، برای کشورهای جهان سوم، اولویت قایل است. ما در این سفر، دربارة موضوعات فرهنگی، فنی، تجاری و سیاسی، با مقامات این کشور تبادل‏نظر خواهیم داشت.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، مصاحبه‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.