خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۷۴

چهار‌شنبه 5 مهر 1374  //1 جمادی الاول 1416          27 سپتامبر1995

 

[آقایان سیدکمال سجادی و عبدالرضا فرجی]، سفیران جدیدمان در ویتنام و مجارستان، برای خداحافظی و کسب‏نظر آمدند. مطابق معمول، توضیحاتی دربارة وضع کشور مورد مأموریت خود و سطح روابط و راه‌های توسعه روابط دادند و جواب سئوالات‏شان را گرفتند.

آقای [محسن] نوربخش، [رئیس‏ کل بانک مرکزی] آمد گزارش وضع ارز و ریال را داد. درآمد و هزینه‌های ارزی، حدود یک میلیارد دلار مازاد درآمد را نشان می‌دهد و تزریق ریال به عنوان تسهیلات بانک‌ها، بیش از حد مجاز است و ارز صادراتی در حد پیش‌بینی به‏دست نیامده است.

آقایان [بهروز] بوشهری و سادات از قشم آمدند. گزارش وضع عمران و طرح‌های تولیدی را دادند و برای رفع مشکل محدود شدن منطقه آزاد به سیصدکیلومتر مربع استمداد کردند. آقای [حمید] میرزاده، [رییس سازمان برنامه و بودجه] آمد. گزارش بودجه و نیازهای اضافی و راه تأمین آن را داد. قرار شد از رهبری اجازه جابه‏جایی بگیریم.

بعد از نماز و ناهار، دکتر مرندی، دکتر میلانی و دکتر مثقالی آمدند. در مورد عکس‌های ام‏.آر.آی توضیح دادند؛ حرف تازه‌ای نبود. عصر لحظات‏کوتاهی در جلسه هیأت دولت شرکت کردم و بقیه وقت تا ساعت نُه شب، برای انجام کارها در دفترم گذشت. آقای [حسین] مرعشی، [رئیس‏ دفتررئیس‏ جمهور]، تلفنی اطلاع داد که دادگاه رسیدگی به سقوط هواپیما[1] در اصفهان، [آقای‏علی‏عابدزاده]، مدیرعامل [‏هواپیمایی]آسمان را بازداشت کرده و ممکن است، خلبان‌ها عکس‌العمل نشان دهند.

 

 

[1] - هواپیمای فوکر 28 شرکت هواپیمایی آسمان، در ساعت 22:50 چهارشنبه مورخ 20 مهرماه 1373، از اصفهان به مقصد مهرآباد پرواز کرد، ولی دقایقی بعد، ارتباط آن با برج مراقبت پرواز قطع شد و سازمان هواپیمایی کشوری،Ã Äروز بعد اعلام کرد که هواپیما بر فراز ارتفاعات کرکس اصفهان، سقوط کرده و 66 سرنشین آن کشته شده‏اند. سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی که 26 شهریور 1374 به دادگاه اصفهان ارایه کرد، علت سقوط را ناشناخته اعلام کرد و با استناد به آمار و ارقام سوانح هوایی جهان، این ناشناخته بودن را عادی دانست؛ اما دادگاه با استناد به نظریات کارشناسان، گزارش سازمان بازرسی، اظهارات شهود و مطلعین و اسناد و مدارک فنی هواپیما، علت وقوع سانحه را نقص فنی اعلام نمود. بر اساس رأی دادگاه، متهمان پرونده، شامل معاون استاندارد پرواز، معاون فنی سازمان هواپیمایی کشوری ، مدیرعامل شرکت‏آسمان، معاون فنی شرکت‏آسمان و سرپرست گروه فنی فوکر28 آسمان، به پرداخت 60 فقره دیه در حق اولیاءدم محکوم شدند.