خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • دوشنبه ۳ مهر ۱۳۷۴

دوشنبه 3 مهر 1374  //29  ربیع‌الثانی 1416   //    25 سپتامبر1995

 

ساعت نُه صبح، برای مراسم  دهمین سالگرد روز دریانوردی، به هتل استقلال رفتم. آقای [اکبر] ترکان، [وزیر راه و ترابری] گزارش داد و من هم صحبتی دربارة پیشرفت‌های ایران در تأمین نیازهای استفاده از دریا، آموزش و توسعه بنادر و راه‌ها و تأمین کشتی‌ها در بخش‌های نفت و شیلات و بار و مسافربری و .... کردم[1]. جوایز شش نفر از مدیران را دادم.

[آقای استیو لوزکی]، فرستاده ویژه نخست‏وزیر استرالیا آمد. نامه‌ای آورد و تقاضا داشت، برای عضویت آنها در شورای امنیت [سازمان ملل] کمک کنیم. آقای [علاءالدین] بروجردی، [معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه]، گزارش سفر به پاکستان و افغانستان و مذاکره با گروه‌های جهادی را داد؛ امکان سازش بین [برهان‏الدین] ربانی، [رئیس‏ جمهور افغانستان] و آنها را میسر می‌داند.

آقای [حسن] غفوری‏فرد آمد. از ایذاء سازمان تربیت بدنی، در خصوص هزینه‌های زمان مدیریت او شکایت کرد. آقای [محمدرضا] نعمت‌زاده، [وزیر صنایع] آمد و جهت دریافت ارز بیشتر برای صنایع استمداد کرد. عصر در جلسه شورای اقتصاد، چند مصوبه برای توسعه صنایع مس داشتیم. تا ساعت نُه شب کارها را انجام دادم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «باوجود حدود 2000 کیلومتر ساحل جنوبی و600 کیلومتر ساحل شمالی، نعمت بزرگ دریا در کشور، می‌تواند خیلی بیشتر از آنچه که امروز از آن بهره می‌گیریم، مورد استفاده قرار گیرد. روزی خواهد رسید که مردم ایران، بین این دو دریا، راه آبی درست کنند و انجام این کار بزرگ، منوط به‌شرایطی است که افزایش قدرت اجرایی و مواد و مصالح مورد نیاز کشور را طلب می‌کند و ما امروز از این شرایط خیلیÃ Äدور نیستیم. با توجه به نقاط ضعف در استفاده از مواهب دریا، اعم از دریانوردی، شیلات، مسایل علمی و تربیت نیروی انسانی را مورد توجه قرار دادیم. بحمداللّه امروز وزارت فرهنگ و آموزش عالی، سپاه پاسداران، ارتش، جهادسازندگی، دانشگاه آزاد و مؤسسات مربوطه، به ‌سرعت نیرو تربیت می‌کنند، به‌طوری که به زودی کشور به یکی از منابع تربیت نیروی انسانی در سطح استانداردهای بین‌المللی تبدیل خواهد شد. هنوز برای حضور در اقیانوس‌ها و آب‏های آزاد، در مرحله مطلوبی نیستیم، اما پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم؛ به‌طوری که از میزان 160 هزارتُن صید در گذشته، هم‏اکنون به 350 هزارتُن رسیده‌ایم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.