خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۷۴

سه‌شنبه 21  شهریور 1374  //16  ربیع‌الثانی 1416           12 سپتامبر 1995

 

آقای ولایتی، [وزیر امورخارجه]، گزارش سفر به ترکمنستان را تلفنی داد. در مورد سفر به مالزی، برای مسأله بوسنی و هرزگوین ، کسب نظر کرد و نتیجه مذاکره با هیأت‏عراقی را  گزارش داد که شبیه گزارش وزارت‏اطلاعات است.

به حسینیه مجتمع امام‏خمینی رفتم و در جمع ائمه‏جمعه، سخنرانی مبسوطی نمودم[1]، در تشریح وضع کشور و منطقه و جهان و دستاوردهای مهم انقلاب و ضرورت همیاری در مصاف جنگ روانی که دشمنان اسلام برای تضعیف روحیه مردم، در دست اجرا دارند.

به دفتر برگشتم. آقای دکتر [محمدحسین] عادلی، برای خداحافظی آمد. [به عنوان سفیر ایران،] عازم کانادا است. طرحی برای استفاده از اندوخته‌های ایرانیان مقیم کانادا، جهت سرمایه‌گذاری در داخل ارایه کرد و پیشنهاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ برای اهدای دکترای [افتخاری] مدیریت به من را آورد؛ نپذیرفتم.

مسئولان برنامه بزرگداشت سرداران شهید لشکر 17 علی‏بن‏ابی‌طالب (ع) آمدند. گزارش برنامه‌ها را دادند و استمداد نمودند.[2] عصر [آقای عبدالرحمن ندیمی]، استاندار بوشهر آمد. در مورد مبادلات مرزی با قطر و مبادله زمین برای نمایشگاه دایمی و نیز سفر اُمرای قطر برای شکار، سئوال و استمداد داشت. 

شب به خانه آمدم. عفت و یاسر از رفسنجان مراجعت کرده بودند و برنامه‌ای که [برای نامزدی یاسر] اجرا  کرده بودند، گزارش دادند. چمدان را برای سفر فردا بستم.

 

 

[1] - رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.

[2] - آقای هاشمی، ضمن قدردانی از تلاش‏های فرهنگی انجام شده برای حفظ آثار شهیدان و ایثارگران و انتقال ارزش‏های ماندنی آن مشعل‌داران بزرگ به ‌نسل‏های آینده، تأکید کرد : «اگر بخواهیم فرهنگ و روحیات دوران دفاع مقدس‏مان در تاریخ جاودانه و در جامعه محفوظ بماند و همچنان الهام‌بخش و سازنده باشد، باید با بزرگداشت مقام شهیدان و تجلیل از چهره‌های تابناک و مؤثر میدان‏های نبرد، حضور معنوی آنان را در عرصه زندگی متجلی‌تر سازیم. باید ارزش‏های دوران دفاع مقدس با زندگی مردم عجین شود تا تقویت کننده روحیه دلاوری، مردانگی و شجاعت، در افراد جامعه باشد. دوران دفاع مقدس ما با ماهیت کاملاً مردمی و اسلامی، غریبانه و در عین مظلومیت و تنهایی، برای همیشه تاریخ حرف‏های زیادی برای گفتن دارد و می‌تواند معارف و ارزش‏های فراوانی به بشریت هدیه کند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.