خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۷۴

یکشنبه 19  شهریور 1374  //14  ربیع‌الثانی 1416  //10 سپتامبر1995

 

آقای [عطاءالله] مهاجرانی، [معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‏ جمهور] آمد. گزارش سفر به قرقیزستان و شرح برنامه جشن‌های ماناس[1] را داد. گفت که در مجلس، شایعه اینکه بناست دکتر حبیبی کاندیدای ریاست‏جمهوری شود، قوی است .

ستاد تنظیم بازار جلسه داشت. بحث بر سر قیمت مرغ و تخم‏مرغ بود و روش جدید جهاد سازندگی، برای پایین‏آوردن قیمت‌ها تأیید شد. عصر در جلسه هیأت دولت، قرار شد که اقلام وارداتی مشمول بیمه، تغییری نکنند.

[شیخ صباح الاحمدالصباح]، وزیر امورخارجه کویت آمد. نامه امیر را آورد و در مورد عراق گفت، حسین‏کامل، [داماد صدام]، تأثیری در مسایل عراق ندارد و ملک‏حسین، [پادشاه اردن] هم نمی‌تواند نقشی داشته باشد و احتمال تجزیه یا احیای سلطنت را گفت؛ نه براساس اطلاع، بلکه به عنوان سناریوی محتمل. خواهان توسعه روابط شد و نظر ما را  راجع  به عراق خواست.

شب آیت‏الله خامنه‌ای میهمانم بودند. دربارة سفر به ارومیه و خارج و حقوق کارکنان دولت و مسایل عراق و افغانستان مذاکره کردیم. نظر ایشان با مصوبات دیروز شورای عالی امنیت ملی در مورد عراق و افغانستان، موافق بود.

 

 

[1] - «ماناس»، یک روایت بزرگ حماسی مثل شاهنامه است که داستان‌ جنگ هشت نسل از یک خانواده را برای وحدت اقوام پراکنده و همبستگی ملل و مقابله با تجاوزخارجی به تصویر می‌کشد. پهلوان ماناس، افتخار قرقیزی‏ها و یک راهنمای ایدئولوژیک برای آنان محسوب می‌شود. ماناس در تاریخ قرقیزستان ثبت نشده، اما مردم قرقیز، نسل به نسل به طور شفاهی حفظ کرده‌اند.