خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۷۴

شنبه 18  شهریور  1374  //13  ربیع‌الثانی 1416  //9  سپتامبر 1995

 

در گزارش‌ها مسایل افغانستان و نیز توافق ژنو دربارة بوسنی، مهم ولی ناقص است. [آقای آردال اینونو]، وزیرامورخارجه ترکیه آمد. دربارة روابط دو کشور و مسایل عراق صحبت کردیم. خیلی صریح و قاطع، با تجزبه عراق مخالفت می‌کنند؛ برای ادعای سوریه که می‌گویند با طرح تجزیه موافقت کرده‌اند. سپس [آقای فاروق‏الشرع]، وزیرامورخارجه سوریه ملحق شد. دکتر ولایتی گزارش اجلاس سه‏جانبه را داد و توافق بر سر بیانیه و همکاری در حفظ یکپارچگی عراق و من بر ضرورت همکاری جدی و جلوگیری از اجرای خواسته‌های اجانب در منطقه تأکید نمودم. سپس با وزیر امورخارجه سوریه در مورد اظهارات آقای [عبدالحلیم]خدام، در خصوص طرح تجزیه عراق ملاقات داشتیم.

جلسه‌ای دربارة مبارزه با قاچاق داشتیم. دفترم گزارش عملکرد ضعیف نیروی انتظامی را داد. آقایان [علی‏محمد] بشارتی، [وزیر کشور] و [رضا] سیف‌اللهی، [فرمانده نیروی انتظامی] دفاع کردند و مدعی عدم همکاری دیگران، از قبیل گمرک و قوه قضاییه و وزارت اقتصاد شدند. از عدم پرداخت حق‏الکشف‌ها گله کردند و گزارش فعالیت‌ها را دادند؛ در مجموع  دفاع خوبی کردند. دربارة سرنوشت اموال کشف‏شده قاچاق بحث شد که مبهم ماند. قرار شد اخوی محمد، ستاد پشتیبانی مبارزه با قاچاق را فعال کند که تاکنون نبوده و در مورد سرنوشت اموال و ادعاهای دو طرف بررسی نماید.

عصر آقای امراللهی، [رییس سازمان انرژی اتمی] آمد. برای پرداخت پیش‏پرداخت قرارداد نیروگاه اتمی بوشهر به روس‌ها و افتتاح اعتبار در حد یک‏دهم قرارداد ارزی، اجازه گرفت. شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة عراق و افغانستان بحث شد و سیاست‌ها را مبنی بر مذاکره با هیأت عراقی و اهداف‏شان و کمک به دولت افغانستان در مقابل طالبان، با محمل‌های قابل قبول و ... مشخص کردیم.