خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۷ شهریور ۱۳۷۴

سه‌‌شنبه 7  شهریور 1374  //2 ربیع‌الثانی 1416                29 اگوست 1995

 

هیأت نظامی لیبی آمدند. از پیشرفت‌های ایران در صنایع نظامی، خیلی تحت تأثیرند. با توضیحات آقای [محمدحسن] تولایی، [قائم‌مقام وزیر دفاع]، معلوم شدکه  برای حدود صد و پنجاه میلیون دلار، خرید سلاح و تکنولوژی و کار فنی تعمیراتی، آماده شده‌اند. سفرشان محرمانه است.

آقای [سیدابوالفضل] موسوی‏تبریزی آمد. برای برق مسجدش استمداد و اظهارآمادگی برای نامزدشدن از تهران برای مجلس کرد. برای اقدام، جهت اصلاح قانون اساسی برای ادامه ریاست‏جمهوری من اصرار داشت که نپذیرفتم.

[آقای‏کبیر سلیمان]، معاون رئیس‏ جمهور در امور نفت نیجریه آمد. نامه رییس‏کشورش را آورد. از ایران تقاضای همکاری فنی در صنایع نفت دارند؛ پذیرفتم. [آقای کوزو زومانیکو]، وزیر امورخارجه گینه[کوناکری] آمد. نامه رییس‏جمهور را آورد و برای برگزاری اجلاس وزرای امورخارجه کشورهای اسلامی، به‏عنوان مقدمه کنفرانس سران در ایران، استمداد کرد. به وزارت امورخارجه، اجازه کمک تا سقف پانصدهزار دلار دادم که فرش و یخچال و ... ساخت داخل و بخشی هم کمک نقدی بدهند.

عصر شورای عالی اداری، برای طرح هماهنگ کردن تبلیغات خارجی جلسه داشت که به جایی نرسید. دکتر ولایتی آمد. گزارش داد که بالاخره آلمان تسلیم شد و پذیرفت که اعلان کنند، دیپلمات‌های ایرانی اخراج نشده‌اند، بلکه مأموریت آنها تمام شده است.