خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۷۴

دو‌شنبه 6  شهریور 1374  //1 ربیع‌الثانی  1416      28 اگوست 1995

 

آقای ساجد نقوی، [رهبر شیعیان پاکستان]، همراه آقای [علاءالدین] بروجردی، [معاون آسیا و اقیانوسیه] از وزارت امورخارجه آمدند. گزارشی از وضع پاکستان و مشکلات کراچی، با حرکات قوم مهاجر و تحریکات هند و افغانستان و گزارش سفر به افغانستان را دادند. گفت وضع فعلی شیعه از گذشته بهتر است.

آقای [محمد] رییسی، سفیر جدید ما در فیلیپین برای خداحافظی و کسب نظر آمد. آقایان میرزاده، [رییس سازمان برنامه و بودجه] و دکتر عرب، معاون اقتصادی جدیدش آمدند. توضیحاتی دربارة بخشنامه بودجه سال 75 دادند.

مدیران و نیروهای اطلاعات خارجی و امور نهضت‌ها[ی وزارت اطلاعات] آمدند. آقای [مصطفی] پورمحمدی، [معاون وزیر] گزارش داد و من راهنمایی‌هایی در خصوص سیاست‌ها و اولویت در رابطه با دولت‌ها و نهضت‌ها دادم و بر استحکام نظامیان و نیز آثار برنامه اول تأکیدکردم[1]. عصر در شورای اقتصاد، بخشنامه بودجه و در شورای عالی مناطق آزاد بودجه آنها و سهم ارزی واردات‏شان تصویب شد.

به خانه آمدم. سعید [لاهوتی]، کباب‏برگ درست کرده بود. عفت نبود. برای مراسم شهدای هشتم شهریور رفته و فاطی به چین سفر کرده است؛ علی را برده و سارا نرفته است. اظهار دلتنگی هم دارد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «وزارت اطلاعات، باید با تحلیلی جامع از تحولات داخلی و خارجی و با شناسایی کامل و دقیق دشمنان و دوستان واقعی جمهوری اسلامی، اطلاعات جامع و کاملی در اختیار مردم و مسئولان قرار دهد. حفظ اسلام و منافع و مصالح کلی انقلاب اسلامی، یک اصل اساسی و محوری در تصمیم‌گیری‏ها است. باید با توجه به‌اولویت‌ها در مرحله عمل و جمع‌بندی کامل و جامع از اوضاع و شرایط منطقه و جهان، هوشمندانه ابعاد توطئه‌های مختلف و رنگارنگ دشمنان را شناخت و با راه و روش صحیح و اصولی، متناسب با نوع توطئه، با آن مقابله کرد. ایران امروز، با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیایی، منابع و ذخایر طبیعی و انسانی و از همه مهم‏تر، احیای اسلام و برداشتن گام‏های بلند پیشرفت و توسعه، بسیار نیرومند و تواناست. در هر زمینه‌ای که در گذشته، کشور ما کاملاً وابسته بود، اکنون عمده مشکلات را حل و رشته‌های وابستگی را قطع کرده‌ایم و مسئولان و نیروهای متخصص و کارآمد کشور، با عزت‏نفس و خودباوری، راه استقامت مناسب و مطلوب از امکانات و منابع و موقعیت کشور را یافته و استقلال واقعی محقق شده است. هرچند ایجاد مزاحمت از سوی دشمنان برای ایران، بسیار جدی است، ولی این‏کار برای آنان آسان نیست و با توجه به ‌اطلاعات و شناختی که از امکانات و توانایی‌های کشور داریم، در حال حاضر ایران قابل تحریم نیست و نمی‌توانند آن را در بن‌بست و تحت فشار قرار دهند، زیرا ما عمده نیازهای اساسی خود را در داخل تأمین می‌کنیم. شما سربازان گمنام امام زمان (عج)، نقش مؤثری در تأمین امنیت و حفظ ثبات و آرامش کشور دارید و این مهم، جز با تلاش و تحمل دشواری‏ها، توسط انسان‏هایی که از انگیزه‌های الهی برخوردارند و اخلاص و رضایت خداوند را مقدم بر هر چیز قرار داده‌اند، میسر نیست.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.