خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۷۴

یکشنبه 5 شهریور 1374  //29 ربیع‌الاول 1416                27 اگوست 1995

 

در گزارش‌ها، مسایل عراق هنوز مورد توجه است. ستاد تنظیم بازار جلسه داشت. دربارة ورود اتومبیل‌‌های زیادی که در گمرک جمع شده و صاحبان آنها، حاضر به مرجوع‏کردن نیستند، بحث ناتمام داشتیم. سهمیه ارزی صنایع را اضافه کردیم و گزارش عملکرد سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی و گزارش مصرف سهمیه‌های ارزی صادراتی را استماع کردیم.

عصر در جلسه هیأت دولت، آیین‌نامه بیمه درمانی را تصویب کردیم. قرار شد روحانیت، دانشجویان و سربازان، بیمه مجانی شوند. ساخت نیروگاه کرمان توسط گلزار به صورت B.O.T تصویب شد.[1]

شب آیت‏الله خامنه‌ای میهمانم بودند. امروز از مشهد با قطار مراجعت کرده‌اند. با قطار هم رفته بودند. 25 روز آنجا بودند و خیلی راضی‌اند. دربارة حوادث عراق مذاکره کردیم. نظر ایشان این است که حسین‏کامل ، برای مسایل شخصی و نجات از سرنوشتی که فکر می‌کنند، دیر یا زود سران رژیم عراق خواهند داشت، در رفته و دیگران از این موقعیت استفاده می‌کنند. توافق داشتیم که نباید در این شرایط، در این خصوص سرمایه‌گذاری کنیم و به تناسب شرایط و پیشامدها تصمیم بگیریم.

در مورد اظهارات آقای [احمد] جنتی که آتش‏زدن کتابخانه‌ای [=کتابفروشی مرغ‏آمین][2] را تأیید کرده بود، هر دو اتفاق‏نظر داشتیم که مضر است و باید به نحوی جبران شود. در مورد انتخابات مجلس هم بحث شد و موضع‏شان در خصوص مقابله به مثل با آلمان را تأییدکردند و از استاندارخراسان و پیشرفت‌های مشهد و رونق استان، اظهاررضایت کردند.

 

 

[1] - قرارداد بی.‏او.تی (B.O.T)، یا ساخت، بهره‏برداری و انتقال، به قراردادهایی گفته می‏شود که در آن شرکت یا شرکت‏هایی در قبال امتیازاتی، اقدام به اجرای پروژه‏های سنگین به لحاظ مالی می‏کنند، مدت محدودی از پروژه اجرا شده، منتفع می‏شوند و سپس پروژه یعنی مستحدثات را به طوری‏که امکان فعالیت کامل را داشته باشد، بلاعوض به دولت انتقال می‏دهند.

[2] - کتابفروشی انتشارات مرغ آمین، واقع در خیابان کریم‌خان تهران، در شهریور۱۳۷۴ توسط گروه انصار حزب‌الله در اعتراض به چاپ رُمان «و خدایان دوشنبه‌ها می‌خندند»، نوشته رضا خوش‌بین، به آتش کشیده شد. آیت‏الله جنتی، در خطبه‏های نمازجمعه، از این اقدام حمایت کرده بود.