خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۴ شهریور ۱۳۷۴

شنبه 4 شهریور 1374  //28 ربیع‌الاول 1416                             26 اگوست 1995

 

برای مراسم روز کارمند، به تالار وحدت رفتیم. لوح تقدیر کارمندان نمونه را دادم. بعد از استماع گزارش آقای میرمحمدی، [دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی]، من در اهمیت کارمندان و دفاع از حقوق‏شان و نصیحت به حُسن‏عمل، صحبت مفصلی کردم[1]. عفت هم آمده بود. اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‏ جمهور] آمد و برای کارهایش مشورت کرد. دکتر حبیبی آمد. برای مسایل اشتغال و هیأت [اعزامی] از پکن و مسایل اداری صحبت شد.

عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دکتر [حسن] روحانی، گزارش سفر را داد و دربارة مسایل جدید عراق و در رابطه با اخراج دو کارمندمان از آلمان و مقابله به مثل و در مورد فعال‏شدن قرارداد نیروگاه بوشهر با روسیه تصمیم‌گیری شد.

دکتر روحانی، [دبیر شورای‏عالی امنیت ملی]، از قول آقای نیازُف نقل کرد که باب‏دل، رییس کنگره آمریکا، اخیراً به معاونش مرادُف گفته که ترکمنستان برای همکاری با ایران سیاست‏خوبی دارد و گفته شخصاً با عبور لوله گاز ترکمنستان از ایران موافقت دارد و فکر می‌کنند، آمریکا بالاخره باید با ایران کنار بیاید.

شب جلسه سران قوه - با شام- در دفترم بود. دربارة انتخابات و شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و محدودکردن دادگاه‌های علنی صحبت کردیم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در نظام ما کارمندان از لحاظ کمی و کیفی، نقش بسیار اساسی در جامعه دارند، به‌طوری که در حال حاضر، چیزی حدود 25 درصد کل جمعیت کشور را کارمندان دولت تشکیل می‌دهند که اگر نیروهای مسلح را به‌آن اضافه کنیم، این نسبت بالاتر می‌رود. کارمندان پیکره اصلی اداره نظام هستند و از نظر من که به ‌امور اداری کشور خیلی آشنا هستم، معتقدم که کارمندان جزو سالم‌ترین، زحمتکش‌ترین و قانع‌ترینÃ Äقشرهای جامعه هستند. این در حالی است که کارمندان باید منظم و مرتب در سرکارهایشان حضور داشته باشند و کمی اسراف، زندگی آنها را فلج می‌کند. امروز یک کار بد توسط یک کارمند، کل یک اداره را زیرسئوال می‌برد، اما صدها کار خوب آن‌ها صدایی ندارد، البته انجام کار خوب جزو وظیفه کارمندان است، اما باید از کار خوب قدردانی کنیم. مدتی است حرکتی با حُسن‌نیت و برای جلوگیری از فساد که یک اصل شریف است، در جامعه شروع شده است چرا که اگر فساد در دستگاه‌ها زیاد شود، زندگی برای مردم سخت خواهد شد و اصل مراقبت و جلوگیری از فساد صحیح است و ما باید مراقبت کنیم و همه کارمندان دولت نیز مواظب باشند و جلوی افراد فاسد را بگیرند و یا آنها را معرفی کنند. با توجه به‌اینکه مراقبت از سلامت دستگاه‌های اداری به‌عهده دستگاه‌های قضایی و حراست است، با جریان نادرستی در این زمینه مواجه هستیم که در سطح رسانه‌ها به‌گونه‌ای مطرح شده که بسیار خطرناک به‌نظر می‌رسد و باعث صدمه‏زدن به‌این پیکره عظیم می‌شود.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.