خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۷۴

سه‌شنبه 24 مرداد  1374  //17 ربیع‌الاول 1416             15 اگوست 1995

 

[امروز سالروز میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) است.] به دیدن آیت‏الله خامنه‌ای رفتیم. دیشب بعد از چندین روز سفر از مشهد مراجعت کرده‌اند. سران سه قوه جمع بودیم. آقای [حسین]کریمی، قاضی‌‏القضات [= رییس دادگاه انتظامی قضات] آمد و از صحبت‌های جامع و موثر من در دفاع از اسلام و انقلاب کلی تعریف و تمجید کرد و با هم به جلسه رسمی مراسم عید رفتیم. من با صحبت کوتاهی، تبریک گفتم[1] و رهبری هم صحبت داشتند[2]. به دفترم رفتم و گفتم به محافظان و دفتری‌ها عیدی داده شود.

به خاطر ابری بودن هوای مازندران، سفرمان را کمی تأخیر انداختیم؛ تا خبر رسید که امکان فرود در فرودگاه رامسر وجود دارد. حدود ساعت یازده صبح پرواز کردیم. بخشی از اعضای خانواده و جمعی از بستگان همراه بودند. یاسر نیامد؛ برنامه صعود به قله دماوند را داشت. مهدی هم با بستگان همسرش به همدان رفت. فائزه و بچه‌ها هم نبودند. خانواده محسن هم رفسنجان هستند. هوای رامسر، معتدل و ابری بود. عصر هم کمی باران آمد. عصر را به قدم زدن، شنا، استراحت و مطالعه گذراندیم.

 

 

[1] - در این‌ دیدار، آقای هاشمی ، میلاد فرخنده‌ حضرت‌ خاتم‌الانبیاء (ص‌) و ولادت‌ امام‌ جعفر صادق‌ (ع‌) را تبریک گفت و افزود: «ملت‌ پُرافتخار و مسلمان‌ ایران،‌ افتخار دارد که‌ در زادگاه‌ انقلاب‌ اسلامی و پایگاه‌ اسلام‌، سیاستهای خود را به‌ دفاع‌ از آرمان‏های رسول‌ گرامی امت‌ اسلام‌ و بر اساس‌ افکار بلند امام‌ جعفر صادق‌ (ع‌) تنظیم‌ کرده‌ است‌ و امروز آثار حضور قدرتمندانه‌ اسلام‌ از طریق‌ ایران‌ اسلامی و با ابلاغ‌ پیام‌ انقلاب‌ در سراسر دنیا مشاهده‌ میشود. ایران‌ پهناور و مقتدر، امروز به‌ صورت‌ یک کارگاه‌ فعال‌، پیوسته‌ در خدمت‌ سازندگی و عمران‌ است‌ و امت‌ مسلمان‌ ایران‌ با تمامی امکانات‌ خود، برای تقویت‌ مبانی فرهنگ‌ و معارف‌ اسلامی تلاش‌ می کند و نام‌‏آوران‌ این‌ سرزمین‌ در تمامی عرصه‌های علم‌، ادب‌، هنر و ورزش‌، قدرت‌ فکری، علمی، جسمی و روحی اسلام‌ را در هر نقطه‌ای از جهان‌ به‌ نمایش‌ گذاشته‌اند که‌ این‌ نشانه‌های روشنی از موقعیت‌ و استحکام‌ نظام‌ اسلامی محسوب‌ میشود.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.

[2] - در بخشی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است: «برادران و خواهران! گاهی دشمن برای ایجاد اختلاف - هم در بین شیعه، هم در بین سُنی - از آدم‏هایی که غرض و مرضی ندارند، استفاده می‏کند. در جامعه شیعه حرکتی انجام می‏گیرد که برای برادر مسلمان غیر شیعه تحریک کننده و حساسیت برانگیز است. عین همین عمل، در بین جامعه سُنی انجام می‏گیرد، نسبت به کاری که برای شیعه حساسیتبرانگیز و نفرت برانگیز است. چه کسی این کارها را می‏کند!؟ امروز دشمن واحدی در مقابل ماست؛ علاوه بر این‌که کتاب واحد، سنت واحد، پیغمبر واحد، قبله واحد، کعبه واحد، حج واحد، عبادات واحد، اصول اعتقادی واحد در جامعه اسلامی است. البته اختلافاتی هم وجود دارد. اختلافات علمی ممکن است بین هر دو نفر عالم باشد. علاوه بر اینها، دشمن واحد در مقابل دنیای اسلام است. مسأله اتحاد بین مسلمین یک امر جدی است. با این مسأله، باید این طور برخورد شود. هر روزی که این قضیه دیر شود، دنیای اسلام یک روز خسارت کرده و این روزها، روزهایی است که بعضی آن چنان حساس است که در یک عمر اثر می‏گذارد. نباید بگذارید دیر شود.» منبع: دفتر حفظ و نشر آثار آیت‏الله خامنه‏ای، بیانات 1374.