خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۷۳

 سه‌شنبه 31 خرداد 1373 //11 محرم 1415 //21 ژوئن 1994

 

آقای سلیمان دمیرل، رییس‌جمهور ترکیه برای تسلیت فاجعه انفجار بمب در حرم امام رضا (ع) تلفن کرد. می‌خواست دیشب به منزل تلفن کند، به امروز انداختیم.

سفیرانمان در کشورهای تانزانیا و گینه آمدند. آقای [سیدنعمت‌الله] قادری، دربارة امکانات زیاد تانزانیا برای سرمایه‌گذاری در آنجا و زمینه مناسب‌مردمی، به خاطر هفتاد درصد مردم مسلمان این کشور و همچنین راهی برای وصول طلب‌مان صحبت کرد. آقای [محمد طاهر] ربانی، [سفیر ایران در گینه]، دربارة مشکلی که دربارة ادامه قرارداد و بهره‌برداری از معادن بوکسیت گینه، به خاطر طمع آنها در مورد بازسازی اساسی خط آهن معدن تا بندر را مطرح کرد. گفت، گینه‌ای‌ها دبه درآوردند.

آقای [مصطفی] میرسلیم، برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد و در مورد لزوم جلوگیری از اسراف در هزینه‌های حج گفت. آقای [عطاءالله] مهاجرانی، [معاون حقوقی رییس‌جمهور] آمد. راجع به نحوه موضع‌گیری‌مان در برابر سه جناح راست، چپ و میانه مجلس پرسید. مدیران بنیاد مسکن آمدند. گزارش عملکرد بنیاد و بازسازی خرابی‌های زلزله رودبار و همچنین به نتیجه رسیدن طرح تحقیقاتی مشترک با سازمان ملل در خصوص برخورد با حوادث را گفتند. برایشان صحبت دلگرم‌کننده کردم[1] و لوح تقدیر دادم.

عصر شورای عالی اداری جلسه داشت. دو مصوبه داشتیم. شورای عالی مناطق آزاد هم جلسه با چند مصوبه داشت. دکتر ولایتی آمد. گزارش سفر به آلمان و سوییس را داد؛ راضی بود.

آقای [برهان‌الدین] ربانی، رییس‌جمهور افغانستان، برای تسلیت فاجعه حرم امام رضا (ع)، تلفن کرد و پیشنهاد میانجی‌گری ما برای حل اختلاف‌ها در افغانستان، در پایان دوره مسئولیت رسمی خودش را داد؛ به دکتر ولایتی گفتم پیگیری کند.

سرشب، برای شرکت در مراسم روضه آیت‌الله خامنهای، به حسینیه امام خمینی (ره) رفتم و شام به خانه آمدم.

 

 

[1] - آقای هاشمی، در این دیدار که به مناسبت سالگرد زلزله دلخراش سال 69 در استان‌های گیلان و زنجان انجام شد، با اظهار تأسف از حادثه زلزله در منطقه فیروزآباد استان فارس، از تلاش همه دست‌اندرکاران بازسازی مناطق زلزله زده گیلان و زنجان قدردانی کرد و خدمات گسترده مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را در این زمینه برای نظام افتخارآمیز دانست. ایشان با اشاره به‌میزان تخریب و وسعت مناطق آسیب دیده از زلزله، تجربه‌های ناشی از برنامه‌ریزی، هماهنگی، بسیج امکانات و استفاده صحیح و اصولی از منابع مالی و انسانی را بسیار ارزنده توصیف کرد و اظهار داشت: «اجرای طرح بازسازی مناطق زلزله زده شمال، می‌تواند به‌عنوان یک کار اجرایی و تحقیقاتی و تجربه علمی موفق در اختیار سایر کشورها نیز قرار گیرد و سازمان ملل نیز می‌تواند با بهره‌گیری از تجربه متخصصان کشور ما، خدمات و کمک‌های خود را به دیگر نقاط آسیب دیده از زلزله ارائه کند. با توجه به برنامه‌های دولت در اصلاح ساختار روستاها و تأمین مسکن مناسب روستایی در برنامه دوم توسعه و با وجود امکانات و مصالح ساختمانی مورد نیاز در کشور، آثار خوب حرکت سازندگی و بازسازی مناطق زلزله زده و جنگ‌زده در آینده نمایان‌تر خواهد شد و دولت این آمادگی را دارد برای جبران ضعف‌ها در روستاهای کشور حرکت سریع و عملی دقیق انجام دهد.»