خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

• جمعه ۱۳ خرداد ۱۳۷۳

جمعه 13 خرداد 1373 //23 ذیحجه 1414 // 3 ژوئن 1994

صبح زود در باغ منزل رفتیم و قطعه گلستانی را دیدیم. کیفیت گل چیدن و گلاب گرفتن را گفتند. از چهل کیلو گل، سی‌کیلو گلاب ناب و یک مثقال عطر می‌گیرند. مدت‌ها بود که با آقاماشاءالله از محافظان قدیمی، قرار داشتیم که برویم و گلستان قمصر را ببینیم؛ اهل قمصر است.

سپس به مدرسه طلاب رفتیم و با طلبه‌ها صبحانه کله‌پاچه خوردیم. آقای یثربی، مدرسه خوبی ساخته است؛ سه طبقه با حدود هشتاد حجره است. من هم کمک کرده‌ام و قرار شد، باز هم کمک کنم. به آقای محلوجی هم گفتم کمک کند. آقای ابطحی آمد و راجع به شیطنت‌ها و مخالفت‌هایی که نسبت به دولت وجود دارد، تحلیلی ارائه داد و گفت، آقای [شیخ‌احمد] مولایی دچار بیماری سرطان است؛ خواست که احوال‌پرسی کنم.

در اجتماع مردم مثل آران و بیدگل، بعد از خیرمقدم و سرود، سخنرانی کردم.[1] اصرار زیادی بود که به قُهرود و نظنز هم برویم؛ آقایان ترکان و کمالی را فرستادم. آقای کمالی، خبر آورد مردم قُهرود که با قمصر خیلی رقابت دارند، از عدم سفر خود من رنجیده‌اند. قمصر، دره سرسبز و بسیار با صفایی است و تفاوت درجه حرارت با کاشان زیاد است؛ تفریحگاه خوبی است.

به کاشان برگشتیم و به محل ساختمانی رفتیم که با بیست هزار متر زمین و هشت هزار متر ساختمان، قبلاً برای دبیرستان دخترانه بسیار خوب ساخته‌اند و بعداً به فکر افتاده‌اند که دانشگاه باشد. [آقای دکتر هاشمی گلپایگانی]، وزیر فرهنگ و آموزش عالی هم آمد و پسندید. قرار شد مدارس عالی کاشان، با این ساختمان تبدیل به دانشگاه بشود و شعبه‌ای هم در قمصر تأسیس شود که زمین قمصر را برای مرکز تحقیقات اسانس‌ها گرفته‌اند.

به گلزار شهدا رفتیم و فاتحه‌ای خواندیم. سپس در مسیر فرودگاه، گشتی در شهر صنعتی تازه امیرکبیر زدیم؛ با دویست هکتار زمین و یکصدو هفتاد واحد صنعتی که بیست واحد به بهره‌برداری رسیده، جای مهمی است.

در پاویون فرودگاه، مصاحبه پایان سفر را انجام دادم.[2] مسئول صداوسیمای آنجا از حضور بی‌سابقه مردم کاشان، با محبت و احساسات عجیب، اظهار تعجب نمود؛ به خصوص تمام روز تا آخر شب، خیابان‌ها در مسیرهای عبور هم شلوغ بود. ظهر به تهران رسیدیم. عصر را به استراحت گذراندم. شب به مرقد امام رفتم و در مراسم سالگرد ارتحال سخنرانی نمودم.[3] دیر وقت خوابیدم.

[1] - آقای هاشمی در اجتماعی مردم قمصر گفت: «برای مردم ما و برای بخش عظیمی از مردم دنیا، قمصر نقطه شناخته شده، اسم معروف و در عین حال زیبایی است. شاید در کشور ما خانه‌ای نباشد که از عطر و گلاب شما، خودش را معطر نکند و همیشه و هر روز در همه محافل و اجتماعات، آثاری از قمصر دیده می‌شود. خیلی آرزو دارند اینجا را ببینند و با شما مردمی که این جوهر گران‌بها را برای تلطیف زندگی‌ها تقدیم مردم می‌کنید، آشناتر بشوند. مسلمانان دنیا هر سال، خبر شستشوی خانه خدا باگلاب ناب قمصر را می‌شنوند و برای همه، مثل خود ما زیباست و شما می‌دانید که خداوند، نعمت خوبی به شما داده است که در تاریخ، همیشه با این لطافت و زیبایی و همراه با این خالت بسیار خوب انسانی هستید. خداوند به شما نعمت زیاد داده است، این دره سرسبز، گرچه کوهستان مشکلات خودش را دارد، اما یکی از تعمت‌های خوب خداست که شما به خوبی از عهده شکر این تعمت خدا برآمده‌اید. زحمتی که کشاورزان و گلاب‌سازان ما می‌کشند و کسانی که با مشکلات زندگی کوهستانی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای آسایش روح و خاطر مردم، محصولی تقدیم جامعه می‌کنند، پیش مردم و خداوند محفوظ است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[3] - آقای هاشمی، در اجتماع باشکوه زایران حرم امام خمینی (ره) گفت: «امام، با تصمیم مناسب در مورد انتخاب رهبر آینده انقلاب اسلامی، بهترین نقش را در این فراز تاریخ ایفا کردند. اگر امروز می‌توانیم سم‌پاشی‌ها، شیطنت‌ها، تفرقه‌ها و تخریب‌های دشمنان را دفع کنیم و پشت سر رهبر انقلاب راه امام و انقلاب را بدون کوچک‌ترین تعللی بپیماییم، همه به خاطر مدیریت شایسته آیت‌الله خامنه‌ای است که مسیر آینده را برای ما هموار کردند. پنج سال قبل در چنین لحظاتی، ما برای آینده انقلاب نگران بودیم، اما دلهره‌های ما با راهنمایی‌های امام رفع شد و با اشارات و صراحات امام در مورد رهبری آینده، وضع کاملاً در این زمینه روشن شد. امام مسأله رهبری را به گونه‌ای مطرح کردند که مبادا مورد کید دشمنان که همواره منتظر تصفیه حساب بودند و از خلاء رهبری می‌خواستند استفاده کنند، قرار نگیرد؛ بنابراین فردی را به‌صورت علنی مطرح نکردند، اما ما راه خود را با فرمایشات امام پیدا کرده بودیم و مجلس خبرگان، پس از مسلم شدن این اشارات، توانست تصمیم مناسبی برای رهبری آینده بگیرد و بهتر از این، چیز دیگری نمی‌توانست نشانه مدیریت صحیح جامعه باشد. ما در همه دوران انقلاب اسلامی، شاهد کمک‌های الهی و امدادهای غیبی بودیم و خدای امام، هرگز رأفت و رحمت خود را از امت اسلامی دریغ نکرد و پس از رحلت ایشان نیز تدبیر و مدیریت همه‌جانبه و جامع امام، آن چنان مشکلات انقلاب را حل کرد که انقلاب پس از ایشان، مسیر خود را با راهنمایی‌های امام ادامه داد و آن نگرانی که بر قلوب امت همیشه در صحنه سنگینی می‌کرد، به اعتماد، اطمینان و اتکا بر امکانات خود تبدیل شد و ما راه امام را ادامه دادیم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.