خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۷۳

 چهارشنبه 11 خرداد 1373 //21 ذیحجه 1414 // 1 ژوئن 1994

 

به مناسبت روز جهانی کودک، از منزل به مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفتم. از چند نمایش کارهای سرگرمی و پرورشی خلاقیت کودکان بازدیدکردیم. در آمفی‌تئاتر، پای چند برنامه هنری‌شان نشستیم و گزارش شنیدیم. برایشان صحبت کردم.[1]

خیلی شاداب و باروحیه بودند. سرپرستان کتابخانه‌های کانون سراسر کشور هم حضور داشتند. همزمان، سازمان بهزیستی هم جشن دیگری داشت که عفت و فاطی در آنجا شرکت نمودند و برای آنها هم جالب بوده.

تا ظهر کارهای دفتر را تمام کردم. آقای عادلی، [رییس‌کل بانک مرکزی] آمد. گزارش قیمت ارز را داد؛ به سرعت نزول می‌کند و به زیر 2300 ریال برای هر دلار رسیده و چند روز پیش 2900 ریال بود. برای سطح نهایی مورد نظر مشورت کرد؛ گفتم بعد از سفر اصفهان، بررسی و تصمیم‌گیری شود.

آقای [سیدکمال] خرازی، [نماینده دائم ایران در سازمان ملل] آمد و گفت احتمال ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه [=تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی]، به شورای امنیت سازمان ملل جدی است. پیشنهاد داشت که ما پیش‌دستی کنیم و بند هفت قطعنامه 598 در مورد جنگ ایران و عراق را در مورد امنیت کلی منطقه، فعال نماییم.

بعد از نماز به فرودگاه [مهرآباد] رفتیم و با چند تن از وزرا، معاونان و اعضای خانواده به سوی اصفهان پرواز کردیم. بعد از استقبال رسمی و افتتاح پاویون فرودگاه اصفهان، به کارخانه ساخت لوله‌های قطور حلزونی، عزیمت کردیم. این کارخانه می‌تواند تا قطر سه متر، لوله بسازد. ورق را از فولاد مبارکه می‌گیرد. از بخش خصوصی است؛ بازده خوبی هم دارد. تشویقشان کردم.

به مرکز انرژی هسته‌ای پرواز کردیم. بعد از استماع گزارش آقای رسولی، از یک رآکتور کوچک تحقیقاتی بازدید کردیم. این رآکتور را با حدود یک میلیون دلار هزینه ارزی، با کمک چینی‌ها ساخته‌ایم؛ قبلاً فرانسه برای ساخت چنین رآکتوری، بیست و پنج میلیون دلار می‌خواسته است.

به کارخانه آل - ای - بی در کنار پالایشگاه اصفهان، پرواز کردیم. مدیر اجرای طرح توضیح داد؛ پانصد هزار تن ظرفیت ساخت ماده اساسی شوینده‌ها دارد. تاکنون این ماده وارد می‌شده است. از نفت سفید و بنزین خطی می‌سازند. از کارخانه‌ای که 138 میلیون دلار هزینه ارزی برده است، بازدید کردیم؛ با اینکه خودمان نصب کرده‌ایم و با توجه به تجربه و پیشرفت صنایع داخلی، اگر امروز بخواهیم بسازیم، دوسوم آن مبلغ، هزینه ارزی دارد.[2]

به محل بیمارستان نهصدوپنجاه تختخوابی اصفهان پرواز کردیم. مدیرکل بهداری استان و رییس بیمارستان توضیح دادند. از چند اتاق عمل و آزمایشگاه‌های مدرن بازدید کردیم. از چند مریض هم عیادت نمودیم. در اجتماع مدیران و اساتید در آمفی‌تئاتر شرکت کردم. پس از استماع گزارش مبسوط آقای دکتر اسفندیاری و طرح نیازها، منجمله تسریع در دادن اعتبارات و تأخیر دریافت وامی که من از حساب 220 داده‌ام، صحبت‌های تشویق‌آمیز کردم و نصیحت به بهره‌برداری مناسب و توجه بیشتر به بهداشت نمودم.[3]

شب شده بود. با ماشین به ترمینال مسافربری جنوب اصفهان رفتیم. شهردار توضیحات خوبی داد. از بخش‌های مختلف بازدید کردیم. تشویقشان کردم؛ کار خوبی است. در مقابل ترمینال، به احساسات مردمی که اجتماع کرده بودند، پاسخ دادم. به استانداری رفتیم. بعد از نماز و شام، استراحت کردم. محسن و فاطی و عفت و علی هم در استراحتگاه‌ها با من بودند. مهدی به جای دیگری رفته بود.

 

[1] - در بخشی از سخنرانی آمده است: «ما همه زندگی و برنامه‌های خود را متوجه نونهالان و سرمایه‌های خدادادی کشور کرده‌ایم و مسئولیت سنگینی در برابر عزیزانی که آینده‌سازان کشور هستند، برعهده داریم و نتیجه تربیت صحیح و جهت‌دار کودکان، در نسل بعد ظاهر خواهد شد. در گذشته برخلاف حاضر، برای ما چنین برنامه‌هایی نبود و اگر سرگرمی هم درست می‌شد، جهت‌دار و برای آینده‌ای معنادار نبوده و اکنون انقلاب اسلامی فرصت با ارزشی را در اختیار نسل نو قرار داده است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با فعالیت‌های امیدبخش، جهت‌دار و با نشاط، کودکان را علاقه‌مند می‌کند و مربیان و مدیران در کار خود دلسوزی دارند. امکانات محدود کنونی برای میلیون‌ها کودک کافی نیست و ما درصدد توسعه تدریجی امکانات هستیم. شما می‌توانید به حمایت‌های دولت و سایر مسئولان و همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی که بسیار به‌این امور علاقمندند، مطمئن باشید.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - آقای هاشمی در این مراسم گفت: «این موج سازندگی و حرکت استقلال آفرین و قطع این رشته‌های وابستگی به خارج وتأمین نیازهای کشور در داخل، مایه خوشحالی است. انسان هر گوشه‌ای را نگاه می‌کند، می‌بیند به دست نیروهای توانا و مخلصان، کارهای بسیار باشکوه و با ارزشی در جریان است. آدم هیچ‌وقت یک‌پارچه نمی‌تواند تابلویی را ترسیم کند که یک جا مردم ببینند و روحیه بگیرند. ما همین امروز، ساعتی قبل کارخانه لوله حلزونی را افتتاح کردیم و حالا این جا هستیم؛ هر دوی اینها در رشته خودشان، یک کار استقلال آفرین و با ارزش‌های افزوده و واقعاً استراتژیک هستند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[3] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «من خیلی خوشحالم که این بنای عظیم، بالاخره به بهره‌برداری رسید و یک اندوهی را از دل دوستان انقلاب و مردم اصفهان برداشت. شهرستان بزرگ اصفهان و استان بزرگ اصفهان، چنین بیمارستانی را استحقاق دارد. ما باید قبول کنیم که برای جایی مثل اصفهان، وجود یک بیمارستانی با این ویژگی‌ها، چیزی به عنوان اسراف نیست. سال گذشته که من اینجا آمده بودم، دیدم سرعت کار مطلوب نیست، یک مقدار متأثر شدم و تأکید داشتم که بالاخره این طرح عظیم را به ثمر برسانید. بحمدلله با همت دست‌اندرکاران، این نتیجه را داده است. در سیاست کلی، به مسأله بهداشت در برنامه اول هم بهای زیادی قائل شدیم و سرمایه‌گذاری عظیمی کردیم. این طور نیست که تصور شود، فقط در شهرهایی مثل اصفهان، این گونه کارها شده است؛ درجاهای دور افتاده هم که می‌رویم، می‌بینیم بیمارستان‌های زیادی در دست ساختمان است. هم تأمین اجتماعی، هم وزارت بهداشت و هم بخش خصوصی. آنچه که امروز از لحاظ سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت و درمان در دست داریم، می‌تواند آینده این بخش را به خوبی اداره و تأمین کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.