خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • جمعه ۶ خرداد ۱۳۷۳

 جمعه 6 خرداد 1373 //16 ذیحجه 1414 // 27 می 1994

 

بعد از نمازصبح به حرم مطهر رفتیم. ساعتی به زیارت و دعا پرداختم. برگشتم و خاطراتم را نوشتم. آقای طبسی آمد. پیشنهاد کرد که به نام من، شهریه‌ای بین طلاب تقسیم شود. مقداری دربارة جناح‌های سیاسی کشور و نشریاتی که مطالب ضدانقلابی منتشر می‌کنند، صحبت شد.

دکتر عادلی آمد. بیانیه نهایی تنظیم بازار ارز را آورد. اصلاحاتی انجام دادم تا منتشر شود. این سیاست، مبادلات خارجی را به منظور کنترل عرضه و تقاضا و جلوگیری از بالا رفتن قیمت ارز، در بانک‌های کشور متمرکز می‌کند. اخیراً مهار قیمت ارز از دست رفته و اگر اقدامی نکنیم، ممکن است زیادتر بالا برود. چون قیمت بسیاری از کالاها در کشور، از قیمت ارز تبعیت می‌کند، گرانی بیشتری خواهیم داشت که امید داریم با این سیاست مهار شود؛ گرچه فعالیت بسیاری از واردکنندگان که تاکنون با ارزهای صادراتی و منابع دیگر خارج از سیستم بانکی، با آسانی بیشتری معامله می‌کردند، باعث فشار بیشتر بر بازار ارز است و مصرف‌کنندگان معترض خواهند شد.

به فرودگاه رفتیم. بلافاصله به سوی رامسر پرواز کردیم. یاسر گفت، دیشب خواب دیده که سوار هواپیمایی هستیم که برای نشستن مشکل دارد و بالاخره هنگام فرود، چرخ‌هایش با آب دریا برخورد کرده است. اتفاقاً در فضای رامسر، معلوم شد به خاطر پایین بودن سطح ابرها و مه شدید در سطح زمین، فرودگاه برای پذیرفتن هواپیما مشکل دارد. اول خلبان اجازه گرفت که در نوشهر فرود آید، ولی با چند دور زدن در اطراف رامسر، از طریق دریا زاویه دیدی به دست آورد و نشست. خلبان [اسدالله] اوقاتیان، بسیار مجرب و با شجاعت است. یاسر هم در آن لحظه برای تعبیر خوابش به کابین هواپیما رفته بود.

اقامتگاه نزدیک فرودگاه است. با مینی‌بوس به آنجا رفتیم. در زمان شاه، اقامتگاه و محل استراحت دولت بوده. در زمان جنگ برای آموزش‌های آبی خاکی به سپاه داده بودیم. اخیراً بازسازی شده است. برای اولین بار آن را می‌دیدم. با صفاست و نزدیک جاده عمومی است که سطح امنیت را پایین می‌آورد.

عفت، صدیقه، یاسر، کاظم و حسین همراهند. نبودن بقیه بچه‌ها، باعث بی‌رونقی شده است. وقتم به قدم زدن در ساحل دریا و مطالعه و استراحت و قایق سواری گذشت. تمام روز هوا ابری بود. کمی هم باران داشتیم. عصر، ضمن قدم زدن، مقداری با آقای مرعشی دربارة مسائل جاری و به خصوص ارزی و با آقای دانیالی دربارة استراحتگاه‌ها مذاکره
کردیم