خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۷۳

چهارشنبه 4 خرداد 1373 // 14 ذیحجه 1414 // 25 می 1994

 

صبح از منزل به سازمان بورس اوراق بهادار تهران رفتیم. دربارة برنامه، عملکرد و نیازها توضیحات دادند. سپس سیستم کامپیوتری را که تازگی تکمیل‌شده، افتتاح کردیم. دور تالار بورس، برنامه کیفیت انجام معاملات و نمایش کامپیوتری را دیدیم؛ جالب است. تعداد چهار هزار سهم، از شرکت روغن‌نباتی پارس را هدیه کردند که بلافاصله به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آسایشگاه معلولان کهریزک و بیماران کلیوی و جذامی و تالاسمی بخشیدم. سخنرانی تشویق‌آمیز کردم[1] و با دو سه نفر از کارگزاران، دربارة چگونگی کارشان صحبت نمودم.

به دفترم رفتم. مهندس [میرحسین] موسوی، [مشاور سیاسی رییس‌جمهور] آمد. دربارة مؤسسات اعتباری و آزادی انتخابات آینده و گرفتن برنامه خاص برای دولت از صداوسیما، پیشنهادهایی داشت. گفت در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری، کاندیدا نخواهد شد.

دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور] آمد. در مورد خانه‌های سازمانی برای وزرا و استراحتگاه رامسر و خانه‌های سازمانی کادر علمی فرهنگستان‌ها و تبلیغات دولت مذاکره شد. عصر در بخشی از جلسه هیأت دولت شرکت کردم. آقای میرزاده، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] و حسین [مرعشی] و [علی‌محمد] بشارتی، [وزیر کشور]، راجع به تعیین استاندار کرمان صحبت کردند. محمدی از وزارت اطلاعات آمد و تحلیل‌هایی ارائه داد.

 

 

[1] - آقای هاشمی، از اینکه بورس تهران توانست، اعتماد و اطمینان مشتریان را جلب کند ابراز رضایت کرد و گفت: «ما اصالت را به بورس می‌دهیم. در ماه‌های آینده مؤسسات بزرگتری سهام خود را در بورس عرضه خواهند کرد. از اهداف ما، شریک کردن مردم در امور است و برای سرمایه‌گذاری مردم در کارهای سودبخش، وسیله‌ای بهتر از بورس نیست و ما مصمم هستیم، بورس را تقویت کنیم. کشورهای دارای بورس قوی‌تر، تورم کمتری دارند و سیاست گردش سرمایه در آنها مطمئن‌تر است و ما بدون بورس نیرومند به‌اهداف‌مان نمی‌رسیم. امیدوارم که سازمان بورس اوراق بهادار تهران در پایان برنامه دوم به یک بورس مهم در سطح استاندارد بین‌المللی تبدیل شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.