خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۷۳

دوشنبه 2 خرداد 1373 //12 ذیحجه 1414 // 23 می 1994

 

بعد از صبحانه، با همشیره صدیقه برای افتتاح کنگره بهره‌وری، به میدان آزادی رفتیم. چون با تأخیر شروع می‌شد، قبل از جلسه، از بخش‌های مختلف مجموعه فرهنگی [برج] آزادی[1] بازدید کردیم؛ جالب است. در اصل، در زمان رژیم سابق، برای نمایش کارهایشان و تاریخ و طبیعت ایران، موزه‌ای ساخته‌اند. دستور دادم، برای معرفی کارهای بعد از انقلاب تجهیز شود. سپس در جلسه کنگره بهره‌وری شرکت کردیم؛ آمفی‌تئاتر مجللی دارد. مدیر کنگره و وزیر صنایع سنگین گزارش دادند و من سخنرانی کردم.[2] به دفترم برگشتم.

آقای ورزدار آمد. از حفاظت سپاه و دادگاه نظامی، به‌خاطر سخت‌گیری در مورد پرونده کیش آنها شکایت کرد و استمداد نمود. اعضای کمیسیون صنایع مجلس آمدند. در مورد برنامه دوم و تقویت بیشتر صنایع و طرح‌های مهم، پیشنهادهایی داشتند. به آنها در مورد ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و فلزات تذکر دادم.

عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. قیمت جدید سیمان را به نفع کارخانه‌ها تعیین کردیم که از درآمد دولت کم نشود. کمیته تعدیل برای تنظیم بازار ارز جلسه داشت. تصویب کردیم که همه واردات، از طریق سیستم بانکی عمل شود.

 

 

[1] - برج شهیاد که پس از انقلاب اسلامی، به برج آزادی تغییر نام داده‌شد، یکی از نمادهای شهری تهران است که در سال ۱۳۴۹، توسط حسین امانت، معمار ایرانی، طراحی و ساخته شد. معماری برج، تلفیقی از معماری هخامنشی، معماری ساسانی و معماری اسلامی است. در محوطه زیرین برج، چندین تالار نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار دارد.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «بهره‌وری ریشه در افکار و عقاید اسلامی ما دارد و جزو بدیهیات زندگی است. بهره‌گیری درست از امکانات، همیشه در معارف اسلامی ما مورد تأکید قرار گرفته است. اگر بهره‌وری بصورت یک فرهنگ جدی در جامعه جا بیفتد و همه خود را موظف بدانند تا بهترین راه‌های استفاده از امکانات را به‌کار گیرند، بهره‌وری از محصولات و تولیدات ما چندین برابر می‌شود. انتظار واقعی از انسان، این است که مسئولیت را در جامعه به نحو احسن انجام دهد و باید سعی شود به سمت استفاده از نعمت‌های الهی و امکانات پیش برویم تا با وجدان و روحیه برای ارتقای فرهنگ بهره‌وری تلاش کنیم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.