خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

طرح علی لاریجانی برای تبلیغ کارهای دولت و دستاوردهای نظام

  • پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۷۳

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1373 //8 ذیحجه 1414 // 19 می 1994

از منزل به کارخانه تولید فیبرنوری و پانلهای نیروگاههای کوچک خورشیدی [در شمال غرب تهران، منطقه پونک] رفتیم. مدیران توضیح دادند. از همه بخشها و نمایشگاه بازدید کردیم؛ جالب است. از تکنولوژیهای مدرن است. گرچه کوچک، ولی استراتژیک است. با وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی اتمی که همراه بودند، دربارة ایجاد این نیروگاهها برای روستاها صحبت کردیم. مصاحبهای انجام دادم و برای حضار صحبت کردم.[1] بیرون ساختمان، مردم در خیابان اجتماع کرده بودند. از جلو آنها پیاده عبور کردم و به احساساتشان پاسخ دادم.

به دفترم رفتم. آقای [علی] لاریجانی آمد. طرحی برای تبلیغ کارهای دولت و دستاوردهای نظام ارائه داد و خواست برای تهیه برنامهها، کمک اطلاعاتی کنیم. تا ساعت چهارونیم بعد از ظهر، کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

شب محسن آمد. در مورد متروی تهران و نحوه تأمین ارز آن صحبت کردیم. یاسر از سفر همراه هیأت اعزامی به کشور آفریقای جنوبی برگشته بود؛ برای شرکت در مراسم شروع کار آقای [نلسون] ماندلا، اولین رئیس ‌جمهور سیاه‌پوست کشور آفریقای جنوبی رفته بودند؛ کلی تعریف کرد.

 

 

[1] - آقای هاشمی، با اشاره به اهمیت انرژی خورشید، باد و دریا که تمام آنها در کشور قابل استحصال است، اظهار داشت: «ممکن است این انرژی‌ها در حال حاضر اقتصادی نباشد، ولی ما باید پایه آن را بگذاریم. این مجموعه، از نظر استفاده از انرژی خورشیدی و ساخت تجهیزات این وسایل در داخل کشور حائز اهمیت است. در حال حاضر، ایران از معدود کشورهایی است که در زمینه تولید فیبر نوری فعالیت دارد. ساخت نیروگاه‌های کوچک خورشیدی، به ویژه در مناطق کوهستانی روستایی و عشایری کشور که انتقال خطوط برق در این مناطق مقرون به‌صرفه نیست، اهمیت بسیاری دارد. انرژی خورشیدی، ممکن است گران‌تر از دیگر انرژی‌ها باشد، ولی امتیازات این نوع انرژی، استفاده از آن را ایجاب می‌کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

تصاویر ضمیمه