خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۳

چهارشنبه 21 اردیبهشت 1373 //29 ذیقعده 1414 //11 می 1994

 

 جنگ داخلی یمن، متأسفانه ادامه دارد. چمدان را برای سفر فردا بستم. [آقایان دیوردیگر و سودا سونورو]، سفیران فرانسه و اندونزی، در پایان مأموریت خود، برای خداحافظی آمدند. به سفیر فرانسه، تذکراتی در مورد اعمال غیردوستانه کشور متبوعش دادم.

مدیران دانشگاه آزاد اسلامی آمدند. دکتر [عبدالله] جاسبی، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی] گزارش داد. من صحبتهای دلگرم‌کننده‌ای برای آنها نمودم و وعده کمک بیشتر و تأمین خواستهها، برای توسعه، تعمیق و ارتقای سطح دانشگاه دادم.[1]

آقای [سیدمحمد] میرمحمدی، [دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور]، برای طرح اصلاح ساختار سازمانی آمد. دکتر منوچهر فرهنگ،[2] همراه آقای [ابوطالب] شالچیان، [مشاور اقتصادی رییس‌جمهور] آمدند. با عجله، برای ارائه طرح اقتصادی که درآمد زیادی داشته باشد، وقت خواسته بود. از اساتید استخواندار اقتصاد دانشگاه است. پیشنهاد داشت، برای بالا بردن قیمت نفت، به طور یک‌جانبه و قاطعانه اعلام کنیم که بنا داریم صدور نفت را به خاطر ارزان بودن قطع کنیم؛ مدعی بود نفس این اعلان، یکی دو دلار قیمت را بالا می‌برد. وقتی عوارض احتمالی آن را در خصوص نگرانی مراکز داخلی از قطع ارز و احتکار کالاها و کم کردن مصرف مواد اولیه در کارخانهها و از دست دادن مشتریان خوب نفت در خارج و... را تذکر دادم؛ جواب درستی نداشت.

عصر دکتر ولایتی آمد. گزارش سفر به بوسنی را داد و برای همکاری با ترکیه در مورد مسائل جدید کردستان عراق اجازه گرفت. خبر داد که طراحان فدراسیون برای بوسنی و کرواسی، در صدد حذف آقای عزت بگوویچ هستند.

در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. سپس برای مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات، به تالار وحدت رفتم. مهندس [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، خیرمقدم گفت و دکتر [سیدکمال] حاج‌سیدجوادی گزارش داد. من هم سخنرانی کردم و به مطبوعات، در مورد تضعیف روحیه مردم در دلسردکردن مردم و خوشحال نمودن دشمنان، با بزرگ‌نمایی کمبودها و نادیده‌گرفتن پیشرفتها، تذکرات جدی دادم و نیز در مورد سطحی بودن تفسیر مطالب و وجود تناقض در مواضع گفتم.[3]

کارهای دفتر را برای سفر تکمیل کردم. در راه خانه، در منزل همشیره‌زاده، احوالی از آقای محمد شریفیان، دامادمان، به خاطر سکته ناقص پرسیدم؛ پدر شهید است.

 

 

[1] - آقای هاشمی، آثار فرهنگی و علمی این دانشگاه را در سراسر کشور چشمگیر و ماندگار توصیف کرد و لزوم استفاده مناسب‌تر از ظرفیت‌های موجود در مراکز علمی و فرهنگی کشور را در جهت افزایش تربیت کادر آموزش مجرب برای دوره‌های دکتری و تحصیلات عالی مورد تأکید قرار داد. ایشان، روند توسعه کیفی و کمی دانشگاه آزاد اسلامی را قابل توجه و افتخارآمیز دانست و اظهار داشت: «امروز دانشگاه آزاد اسلامی جایگاه علمی و فرهنگی مناسب خود را به عنوان مرکزی برای جذب جوانان طالب علم در کشور به دست آورده است و اشتغال به تحصیل 385 هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل شدن یکصدو بیست هزار نفر از این دانشگاه، جهشی بزرگ در راه افزایش سطح علمی و فرهنگی جامعه محسوب می‌شود. آثار و برکات چنین تحولی در سرنوشت علمی آینده کشور بی‌تأثیر نخواهد بود. تقویت مراکز تحقیقاتی و علوم پایه، در جهت افزایش سطح علمی دانشگاه‌های کشور اهمیت دارد. در صورت تحقق چنین امری، با توجه به ویژگی‌های خاص تربیتی و اخلاقی جمهوری اسلامی مراکز علمی، آموزشی ایران در سطح بین‌المللی جایگاه مناسب خود را بدست آورده و می‌توانند از این لحاظ در جهان الگو و نمونه باشند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - دکتر منوچهر فرهنگ (۱۲۹۸ - ۱۳۸۸)، اقتصاددان ایرانی بود. او پس از اخذ دیپلم در ایران، از کشور فرانسه دکترای اقتصاد دولتی دریافت کرد و کارهای مهمی در زمینه علم اقتصاد در ایران انجام داد که مهم‌ترین آن تدوین کتاب «فرهنگ علوم (اقتصادی» بود که تاکنون بارها به چاپ رسیده است. علاوه بر آن، ۲۰ جلد کتاب نوشت و یا ترجمه کرد که مهم‌ترین آنها، کتاب برنامه‌گذاری اقتصاد ایران، زندگی اقتصادی ایران و ترجمه کتاب تئوری عمومی بهره و پول، جان مینارد کینز در سال ۱۳۴۹ بوده است.

[3] - آقای هاشمی، ضمن تأکید بر حمایت دولت از مطبوعات، به نقش رسانه در توسعه و بالندگی جامعه اشاره کرد و گفت: «میلیون‌ها انسان، به طور مستقیم و غیرمستقیم، تحت تأثیر رسانه‌ها هستند و این رسانه‌هاست که افکار جامعه را می‌سازند و به لحاظ این نقش است که رسانه‌ها نباید مسائل را سطحی بنگرند. آزادی ارباب قلم و بیان در کشور ما در سطح بالایی است؛ البته ما در دولت تأکید می‌کنیم، اگر این صحنه را برای مطبوعات باز نگذاریم، ممکن است احساس خفقان کنند و ما این را بد (می‌دانیم. معتقدیم آزادی، گوهر گران‌بهایی است که مطبوعات باید از آن برخوردار و صاحب آن باشند. من به نوبه خودم، این مسیر را باز گذاشتم که هرکس بخواهد در محدوده ما وارد نقادی شود، متأسفانه برخی مطبوعات تا جایی پیش رفته‌اند که حرف‌های ضدانقلاب را نقل می‌کنند. ما انتظار داریم تا خود مطبوعات حدود را رعایت کنند. ما محیط را برای قلم و فکر، آزاد گذاشتیم. آزادی عمل در این میدان به گونه‌ای است که مشکل از ناحیه ما نیست. مطبوعات قانون خاص خود را دارند و باید همه تابع آن باشند و سعی کنند که آن را اجرا کنند و اگر اشکالی دارد، برای رفع آن فکر کنند. با نگاهی به مطبوعات دنیا، درخواهیم یافت که یک ارتباط قوی بین رسانه‌ها و دولت وجود دارد. توسط رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و خود من، بارها تأکید و تحلیل شده است که امپریالیسم در صدد پشیمان کردن مردم از انقلاب است. این مسأله خیلی روشن است و اگر شامه تبلیغاتی داشته باشیم در می‌یابیم، اصولاً نوک پیکان حرکت فرهنگی استکبار خبری، این است که روحیه مردم ایران را تضعیف کند و مردم واقعیت‌های شیرین زندگی را نادیده بگیرند و همچنین مسائل کوچک و پیش پا افتاده را بزرگ جلوه می‌دهد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.