خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۷۳

 چهارشنبه 14 اردیبهشت 1373 //22 ذیقعده 1414 // 4 می 1994

 

[آقای کاگیک هاراتونیان]، معاون رییس‌جمهور ارمنستان برای عذرخواهی از حادثه سقوط هواپیمای سی-130 ما در قرهباغ[1] آمد و قول داد که مسأله را تا کشف حقیقت و تنبیه مقصر - در صورت اثبات تقصیر - پیگیری کند. گزارشی از مشکلات در مسأله قانون اساسی و اختلاف نظرها را داد.

تأکید بر پیگیری حادثه سقوط و ختم جنگ قرهباغ نمودم. گلدان سنگی هدیه آورده بود که پرچم ایران و ارمنستان را متصل به هم با خط طلایی روی آن، به عنوان رمز همبستگی دو کشور نصب کردهاند.

کمیته تنظیم ارز جلسه داشت. بعد از بحث فراوان، برای جلوگیری از بالارفتن قیمت ارز، بالاخره با پیشنهاد من، مبنی بر فروش ارز به مبلغ پنجاه ریال زیرقیمت آزاد دلار برای واردات کالا تصویب شد. به محض اعلان در اخبار ظهر، قیمت دلار هشت تومان سقوط کرد. بانک مرکزی موافق نبود و نظر داشت، از طریق اجبار به ثبت همه واردات در سیستم بانکی و کنترل قیمت از طریق کنترل تقاضا عمل شود.

عصر هیأت دولت جلسه داشت. تأسیس مؤسسات اعتباری غیردولتی را که بانک مرکزی پیشنهاد کرده بود، تأیید کردیم. عصر، باران شدیدی در تهران بارید.

 

 

 

[1] - در روز 26 اسفند 1372، یک فروند هواپیمای 130 C- در بحبوحه جنگ آذربایجان و ارمنستان، حین پرواز از روسیه به مقصد ایران، در خاک ارمنستان و در منطقه «ناگورنو» که مورد اختلاف بین ارمنستان و آذربایجان است، در اثر شلیک موشک سقوط کرد. پرتاب موشک به سوی هواپیما، از سوی گروه‌های شورشی در خاک ارمنستان رخ داده بود که هواپیما را به اشتباه دشمن تشخیص داده بودند. در این سانحه، تعداد 32 نفر کشته شدند.