خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۳

دوشنبه 12 اردیبهشت 1373 //20 ذیقعده 1414 // 2 می 1994

 

ساعت هشت‌ونیم در دفترم بودم. ساعت نُه صبح برای ملاقات رییس‌جمهور ویتنام با رهبری، به دفتر ایشان رفتم؛ ملاقات خوبی بود. آن‌ها برای بازدید از موزهها و کارخانجات رفتند و من به دفتر برگشتم. پس از انجام کارها، برای مراسم روز معلم و سالگرد شهید مطهری، به حسینیه ارشاد رفتم و سخنرانی مفصلی کردم.[1] از آنجا به خانه رفتم. عفت هم در جلسه شرکت کرده بود.

تا ساعت چهارونیم در منزل بودم. سپس به سعدآباد رفتیم. کاخ ملکه مادر را به منظور بررسی امکان استفاده از آن برای میهمانسرا دیدم؛ فعلاً با همان اساس سابق، موزه است. دور دوم مذاکرات با هیأت ویتنامی را در کنار استخر اقامتگاه انجام دادیم؛ خیلی منظره باصفایی بود و آنها را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

با هم به سوی فرودگاه مهرآباد حرکت کردیم. در راه به سئوالات زیادی جواب داد؛ بعضیهایش، منجمله رقم سرمایهگذاری خارجی، متضاد با اظهارات دیگرش بود. در فرودگاه، بعد از انجام مصاحبه و اجرای مراسم بدرقه رسمی، میهمانان عزیمت کردند.

به دفترم رفتم و تا ساعت نُه شب، کارها را انجام دادم. به خانه آمدم. امروز هم ارز گرانتر شده است؛ از دکتر عادلی، [رییس‌کل بانک مرکزی]، توضیح خواستم؛ گفت تقاضا بیش از عرضه است.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «موضوع اجتهاد زنده و انطباق اسلام با مقتضیات زمان که برای نخستین بار شهید مطهری آن را مطرح کرد، اساسی‌ترین استدلال و از مبانی مهم فقهی مورد نیاز جامعه امروز است. هنوز خطر تحجر، انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، بنابراین اندیشمندان، متفکران و صاحب نظران وظیفه دارند، مسأله توازن عقل و شرع مقدس را به عنوان مبنای حرکت استدلالی انقلاب ما برای بشریت امروز، روشن‌تر سازند و این نیاز به متفکران شجاع و نیرومند دارد تا بدون ترس، اسلام ناب را معرفی کنند. فتواها و اصول محکم فقهی، براساس مقتضیات زمان، مورد توجه قانونگذاری اسلامی است و اگر انقلاب اسلامی در برابر قدرتمندترین دشمنان پابرجا و نیرومند باقی مانده و به‌حیات جاودانه‌اش ادامه می‌دهد، به خاطر استواری پایه‌های عقیدتی و درستی مبانی آن و در نتیجه سازگاری اصول و انطباق آن به مقتضیات زمان است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.