خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۷۳

چهارشنبه 7 اردیبهشت 1373 15 ذیقعده 1414 27 آوریل 1994

 

با والده، همشیرهها، فاطمه و طاهره، صبحانه خوردیم. عفت هم که معمولاً برای پیاده‌روی میرود، مراجعت کرده بود. باران و رعد و برق داشتیم. به دفترم رفتم.

[آقای نجم‌الدین شیخ]، سفیر پاکستان برای خداحافظی آمد؛ فارسی هم میفهمد. آقای [علی‌محمد] بشارتی، [وزیر کشور] آمد. در مورد مبارزه با قاچاق و بعضی از استاندارها صحبت شد. نصیحت کردم که در مصاحبهها مواظب باشد، حرف‌های خلاف قانون نزند. گزارشی از ملاقات با رهبری و مذاکره دربارة آینده نظام داد.

اعضای شورای مرکزی [حزب] مؤتلفه اسلامی آمدند. گزارشی از تشکیلات جدید دادند؛ اظهار تسلیم و وفاداری به سیاستهای دولت داشتند. من هم تشویق و نصیحتشان کردم.[1] عصر در هیأت دولت، جلسه داشتیم. بحث مبارزه با مصرف سیگار و همچنین انتخاب محلی برای ساختمان وزارتخانههای بی‌ساختمان مطرح بود که به جایی نرسید.

 

[1] - آقای هاشمی، حرکت بر حول محور ولایت فقیه و تبعیت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را یک تکلیف برای مسئولان، مردم و تشکل‌های مختلف جامعه ذکر کرد. ایشان با تجلیل از شخصیت والای شهدای جمعیت مؤتلفه اسلامی اظهار داشت: «آنچه که صحت و سلامت فعالیت یک تشکل را تضمین می‌کند، پایبندی به اصل ولایت‌فقیه و ترجیح صلاح و مصلحت نظام اسلامی بر خواسته‌ها و تمایلات شخصی و گروهی است که جمعیت مؤتلفه اسلامی از گذشته تاکنون، پایبندی به‌این اصل مهم را در حرکت خود حفظ کرده است. ایران در جهان، به عنوان کشوری ثروتمند و غنی شناخته شده است و اگر امروز با برنامه‌ریزی و دوراندیشی، همت به‌سازندگی آن نگماریم، در مقابل نسل‌های آینده مسئول خواهیم بود. در سایه تلاش، برنامه‌ریزی و همکاری صمیمانه آحاد مردم آگاه کشورمان، به‌دنیا ثابت خواهیم کرد که ملتی با تکیه بر امکانات مادی و انسانی خود و با حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های مقدس اسلامی و اصیل ملی، می‌تواند عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرده و سیاست‌های غلط گذشته را اصلاح کند. با برنامه‌ریزی‌های اساسی و زیربنایی که در برنامه اول دولت انجام شده است، تحقق این مهم تا پایان برنامه دوم دور از انتظار نخواهد بود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.