خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

اگر اقدامات دولت سازندگی در تهران نبود، ...

  • تهران
  • یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۷۳

یکشنبه 21 اسفند 1373 10 شوال 1415// 12 مارس 1995

[آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران آمد. اول وقت برای مراسم افتتاح پل میرداماد و بزرگراه هفده کیلومتری شهید بابایی رفتیم؛ خیلی جالب است و سرعت عمل و ابتکار قابل تحسین دارد، ولی خیلی بیشتر از حد پیش‌بینی هزینه برده است. از بزرگراه هم گذشتیم. در مدخل آن، کنار جاده مدیران و مسئولان توضیح دادند و پرده‌برداری کردیم. در اجتماع‌شان گزارش مهندس [ابوالقاسم] آشوری، [معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران] و شهرداری را شنیدیم. برایشان صحبت تشویق‌آمیز نمودم.[1]

به دفترم رفتم. مدیران صداوسیما منتظر بودند. گزارش آقای [علی] لاریجانی را شنیدیم. برایشان صحبت کردم و برای شیوه کارشان نظراتی دادم.[2] جلسه تنظیم بازار داشتم تصمیماتی گرفتیم. در اثنای جلسه، خبر رسید که حاج احمدآقا بیهوش شده و در بیمارستان است. جلسه را زودتر تمام کردم و به جماران، بیمارستان بقیه‌الله، مجاور منزلمان رفتم. دکترها گفتند، مغز به کلی از کار افتاده و امید علاج کمتر از یک درصد است.

با همسرشان- فاطمه خانم- صحبت کردم. گفت دیشب تا ساعت دو ونیم بامداد حال‌شان طبیعی بوده و بعد خوابیده است. ظهر از ساعت دوازده تا دو و نیم، در منزل جواد- اخ‌الزوجه- بوده و ساعت شش بامداد، مطابق معمول خواب بوده و خُرخُر می‌کرده و ساعت هشت که به سراغشان رفتیم، کنار تخت دمرو افتاده و استفراغ کرده و از هوش رفته بودند. دکتر خبر کردیم و به بیمارستان منتقل شدند. دکترها با شوک و تنفس مصنوعی قلب را به کار انداختند و فشارخون به شش رسیده بود. با درخواست خانواده و موافقت آیت‌الله خامنه‌ای، دکتر از لندن احضار شده است.

 به جلسه هیأت دولت رفتم. شام میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. دربارة حادثه احمدآقا و احتمالات آینده و سفرم به پاکستان صحبت کردیم. ایشان نگران وضع امنیت سفرند. ساعت نه‌ونیم شب به خانه آمدم. عفت از پیش خانواده امام آمده بود. وضع پریشان آنها را گفت. گفتم از سفر پاکستان منصرف شود. به بیمارستان رفتم؛ وضع مثل گذشته است. فشار خون با دارو دو درجه بالا رفته است. با دفترم دربارة سفر پاکستان مذاکره کردیم. با توجه به مجموع مسائل، تصمیمات مناسب گرفته شد.

 

[1] - آقای هاشمی، پس از بازدید از این دو طرح گفت: «با بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی بسیاری که در سال‌های اخیر در تهران اجرا شده، ثابت شد که مشکلات تهران قابل حل است. شهرداری تهران توانسته است، به‌رغم جمعیت بالای تهران، این شهر را به‌یک شهر خوب و دارای شرایط مناسب زندگی تبدیل کند. ما شهرداری تهران را حمایت خواهیم کرد تا برنامه‌های عمرانی خود را برای اصلاح همه‌جانبه شهر تهران ادامه دهد.» رجوع‌کنید← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - آقای هاشمی با اشاره به تلاش هماهنگ و منسجم دشمنان برای تحت فشار قراردادن ایران در ابعاد اقتصادی و اجتماعی از طریق اعمال تحریم‌های گوناگون و تهمت‌های ناجوانمردانه از جمله موضوع حقوق بشر و تروریسم اظهار داشت: «دشمنان نظام جمهوری اسلامی چشم دوخته‌اند در این جنگ روانی پیروز شوند زیرا تفکرات اجتماعی و اندیشه‌های ملی اسلامی ما با خواسته‌ها و منافع دنیوی و سلطه طلبانه آن‌ها در تضاد است. یکی از شیوه‌های رایج و مؤثر دشمنان برای ایجاد جنگ روانی و تضعیف روحیه انقلابی مردم، مخدوش کردن زیربنای تفکر ارزشمند خوداتکایی و استقلال است. آن‌ها همواره تلاش می‌کنند به جهان القا کنند نظام اسلامی ما نتوانسته و نمی‌تواند جوابگوی نیاز جوامع بشری امروز باشد. برنامه‌ریزی و تلاش برای تضعیف مدیریت نظام از طریق بزرگ جلوه دادن مشکلات و کمرنگ ساختن خدمات مهم و گسترده اقتصادی دولت و پوشیده نگه‌داشتن پیشرفت‌های عظیم کشورمان از دید جهانیان و تحریف واقعیت‌ها، یکی از صحنه‌های ملموس و آشکار این رویارویی است. آنچه قدرت‌های سلطه‌طلب را می‌ترساند این است که ایران توانایی اقتدار خود را در سازندگی و حل مشکلات و استقلال کامل به‌مردم جهان عرضه کند و برتری اندیشه انقلاب اسلامی را اثبات سازد.» ایشان با تأکید بر لزوم رعایت اعتدال و استفاده از بهترین شیوه‌های فنی و تخصصی هنرمندانه برای تأمین نیازهای فرهنگی و تفریحی قشرهای مختلف مردم، اظهار داشت: «صدا وسیما باید با شناخت کامل و مطلوب از جامعه و برقراری ارتباط مستمر با افکار عمومی برنامه‌هایی هرچه بهتر ارائه دهد و بدون تردید و هراس از مخالفت‌های مغرضانه و ناآگاهانه در جهت جلب رضای خداوند مقام معظم رهبری و جامعه اسلامی با قدرت حرکت کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

تصاویر ضمیمه