خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۷۳

چهارشنبه 17 اسفند 1373 // 6 شوال 1415// 8 مارس 1995

 

 ساعت نُه و نیم صبح، برای شرکت در مراسم فارغ‌التحصیلی، از خانه به دانشگاه الزهرا (س) رفتیم. فائزه هم آنجا بود؛ دانشجو است. این دانشگاه، دخترانه است و بیش از چهار هزار دانشجو دارد. دکتر [عطاءالله] کوهیان، [رییس دانشگاه]، گزارش داد و برای گرفتن محل مربوط به راه‌آهن در جوار دانشگاه استمداد کرد. هفتاد درصد استادان زن‌اند. از نمایشگاه تحقیقات و طراحی‌های اساتید و دانشجویان بازدید کردیم؛ چیز مهمی نداشتند. در سالن اجتماعات، [آقای هاشمی گلپایگانی]، وزیر فرهنگ و آموزش عالی و رییس دانشگاه گزارش دادند و من جوایز سیزده نفر از فارغ‌التحصیلان برنده را دادم و در مورد اهمیت تحصیلی زنان و موفقیت‌های انقلاب در این خصوص صحبت کردم[1]؛ با توجه به اینکه بیش از سی درصد دانشجویان و سی‌وپنج درصد از کارکنان دولت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

آقای [سیدمحمود] دعایی، [سرپرست مؤسسه اطلاعات] آمد و برای کاغذ روزنامه اطلاعات استمداد کرد. به دفتر رفتیم. عصر سلمانی برای اصلاح آمد. بیشتر به انجام کارهای دفتر پرداختم. آقای [سیدحسن] طاهری خرم‌آبادی آمد. توضیحی از وضع
«خوجه‌ها»[2] در پاکستان داد که اخیراً به انقلاب اسلامی ایران توجه کرده‌اند و رهبرشان در تهران، با رهبری صحبت کرده و گویا نیروهای ضدانقلاب متوجه شده‌اند و در پاکستان، برنامه حذف نیروهای شیعه انقلابی را دارند و به خصوص در کراچی که خوجه‌ها قوی هستند، شروع به ترور آنها کرده‌اند و اخیراً رهبر خوجه‌ها و تعداد زیادی از سران آنها را و نیز رییس دانشجویان امامیه را شهید کرده‌اند و به احتمال قوی، آمریکا و سپاه صحابه در پشت این ترورها هستند و شاید کشته شدن دیپلمات آمریکایی، امروز در کراچی به همین مسائل مربوط باشد؛ گویا نیروهای امنیتی پاکستان هم دستشان بند باشد.

عصر [آقای میخائیل الکسویچ متیوکُف]، نایب‌رییس مجلس دومای روسیه آمد. دربارة توسعه روابط و دریای خزر و چچن و قفقاز و قره‌باغ و اوضاع روسیه صحبت کردیم. اعتراف دارد که مشکلات روسیه به این زودی تمام نمی‌شود و مخالف اعمال زور در چچن است. تا ساعت نُه کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

 

 

[1] - آقای هاشمی، در اجتماع دانشجویان این دانشگاه تأکید کرد: «یکی از راه‌های سعادت و پیشرفت جامعه اسلامی ایران، افزایش سطح دانش و معلومات علمی و فرهنگی زنان است.» ایشان پیشرفت و سعادت جامعه را در گرو وجود زمان و مادران تحصیلکرده دانست و اظهار داشت: «افزایش میزان خانم‌های تحصیلکرده در ایران و استقبال روزافزون این قشر عظیم جامعه از کسب مدارج عالی علمی، دلیل روشنی بر پوچی تبلیغات سوء دشمنان در مورد محدودیت فعالیت زنان در جامعه اسلامی ایران است.» رییس‌جمهور با ابراز خرسندی از عملکرد موفق زنان در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و مدیریتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: «در حال حاضر سی درصد دانشجویان کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که این آمار همچنان رو به‌افزایش است و این شاخص خود مؤید توجه خاص اسلام به لزوم تحصیل خانم‌ها در جامعه است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - شیعیان خوجه اثنی‌عشری، اقلیت کوچک و در عین حال منسجمی از شیعیان به شمار می‌روند که با وجود جمعیت ۱۲۵، ۰۰۰ نفری از نظم قابل ملاحظه‌ای برخورداند. این اقلیت اصالتاً از ایالت گجرات و منطقه کچ هندوستان به شمار می‌روندکه پیش‌تر از آیین هندو به مذهب اسماعیلیه گرویده بودند، در اوایل دهه ۱۸۷۰ به مذهب شیعه اثناعشری پیوستند. در این زمان، شماری از خوجه‌ها به رهبری دوجی جمال، در نجف با شیخ زین‌العابدین مازندرانی دیدار کردند. این ملاقات زمینه گرایش تعدادی از خوجه‌ها را به تشیع اثنی‌عشری فراهم آورد که به شیعیان خوجه اثناعشری معروف شدند. خوجه‌های اثنی‌عشری در پنج قاره جهان حضور دارند و در هر کشوری، جماعات و تشکیلاتی مستقل دارند. فدراسیون جهانی جماعات شیعه خوجه اثناعشری، مهم‌ترین تشکیلات آنان است که جماعات و فدراسیون‌های منطقه‌ای زیر نظر آن فعالیت می‌کنند.