خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۷۳

پنج‌شنبه 27 بهمن 1373 // 16 رمضان 1415// 16 فوریه 1995

 

پیشرفت طالبان در افغانستان مورد توجه است و در داخل، بالا رفتن نرخ سکه و ارز. تا ساعت ده کارها انجام شد. [آقای محمدجواد محمدی‌زاده]، استاندار لرستان و معاونان آمدند و گزارش امور استان را دادند که عمدتاً رضایت‌بخش است و برای تکمیل طرح‌های موعود سفر رهبری استمداد کردند.

آقای توفیقی، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی آمد. گزارش پیشرفت کار را داد. کمتر از یک سال است که شروع کرده. طرح خوبی دارد. استفاده از امکانات موجود و با اولویت فعلی، کادرهای موجود دستگاه‌ها به کمک دستگاه‌ها؛ پسر مرحوم توفیقی کرمانی است و برای مقررات و منابع مالی استمداد دارد.

آقای دکتر [محمدتقی] بانکی آمد و شرحی از خدمات و افکار خودش در سازمان برنامه و بودجه، وزارت معادن و فلزات و وزارت صنایع داد و نسبت به افکار و اقدامات استراتژیک من اظهار قدردانی کرد. از بی‌مهری رهبری به ایشان و فشارهایی که اخیراً به ایشان از این ناحیه وارد می‌شود و آخرین آنها گزارش سازمان بازرسی کل کشور و ارجاع پرونده به دادگاه بود، گله داشت.

آقای نصرالله مردانی- شاعر- آمد. آثارش را آورده بود؛ جالب است. خدماتش را گفت و برای مشکلاتش استمداد کرد. از من خواست که بیشتر به شعرا توجه داشته باشم و مواظب شایعات دشمنان باشم. به او پیشنهاد کردم، برای به شعر درآوردن تاریخ جنگ تحمیلی برنامه‌ریزی کند.

خانم [کُبری] خزعلی آمد. گزارش کار شورای فرهنگی زنان را داد و برای توسعه و تعمیق کار استمداد کرد. آیت‌الله خامنه‌ای تلفنی صحبت کردند و از قیمت ارز اظهار نگرانی کردند.

عصر جلسه‌ای برای بررسی قاچاق داشتیم. معلوم شد دامنه قاچاق کالا به داخل کشور خیلی وسیع است؛ حدود سه میلیارد دلار و بیشتر از منطقه بندرعباس و قشم. تصمیمات مهمی در جهت کنترل قاچاق گرفتیم که بعداً اجرا می‌شود.

جمعی از قاریان قرآن، افطار میهمانم بودند. قبل از افطار در جلسه قرائت آنها شرکت کردم. بعد از استماع قرآن و صحبت کوتاه من[1] و نمازجماعت، افطار داشتیم. تا ساعت هفت و نیم کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

 

 

[1] - در این مراسم که با اجرای برنامه تواشیح همراه بود، آقای هاشمی با اشاره به نقش بی‌پایان قرآن مجید در زندگی انسان‌ها به ویژه مسلمانان اظهار داشت: «قرائت قرآن با صوت زیبا و تجوید درست، فضای معنوی خاصی بر محیط حاکم می‌کند که تأثیر سازنده آن، بسیار عمیق و گسترده است.» ایشان با ابراز خرسندی از گسترش فرهنگ قرآنی و استقبال تمام آحاد جامعه به ویژه نسل جوان از قرآن کریم، بر ضرورت تلاش بیشتر برای تفسیر قرآن و اجرای عملی اصول این کتاب انسان‌ساز و سعادت‌آفرین در زندگی فردی تأکید کرد. آقای هاشمی، قاریان و حافظان قرآن را به دلیل آشنایی و اُنس بیشتر با قرآن و مفاهیم غنی آن پیشتاز و ممتاز توصیف کرد و اظهار داشت: «تا روزی که قرآن در جامعه حضور داشته باشد، میزان گرایش به‌فساد و گمراهی کمتر (است و ما باید قدر این نعمت بسیار بزرگ الهی و این گنجینه پایان ناپذیر را بدانیم. با توجه به‌احترام خاص جامعه نسبت به شخصیت‌های قرآنی، به ویژه حافظان و قاریان قرآن کریم، باید سعی کنید، همواره یک مسلمان، مصداق توصیه‌های قرآن و برای جامعه الگو و نمونه باشید.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.