خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۷۳

سه‌شنبه 11 بهمن 1373 // 29 شعبان 1415// 31 ژانویه 1995

 

از منزل برای افتتاح فرهنگسرای خاوران رفتیم. محسن هم آمد. در منطقه جنوب شرقی تهران، بنای عظیمی با بودجه شهرداری تهران ساخته‌اند. حدود بیست هزار متر ساختمان در زمینی وسیع که قبلاً قبرستان بهایی‌ها بوده و متروک شده است. گرچه هنگام شروع اعتراضاتی بود و به رسانه‌های جهانی کشانده شد، ولی زیبایی‌کار، زبان آنها را کوتاه کرد.

 بازار زیبایی برای عرضه کالاهای فرهنگی و قهوه‌خانه زیبای سنتی بود که هنگام حضور ما برنامه‌های سنتی اجرا کردند و به شیوه‌های قدیمی پذیرایی می‌کنند. سالن‌های فراوان برای نمایشگاه‌ها و کتابخانه و برنامه‌های هنری و آموزشی و فضاهای جالب سبز و آب و فضای وسیع روباز برای اجتماعات بزرگ دارد که در همان‌جا برای حضار صحبت کردم[1]. در آمفی‌تئاتر، برنامه‌ها را تماشا کردیم. جمعی از مهندسان بسیجی محل، متصدی اداره و ساخت بوده و هستند. بیش از دو میلیارد تومان هزینه شده است؛ غیر از ارزش زمین.

تا عصر در دفترم کارها را انجام دادم. آقای [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] آمد. گزارش سفر به قطر را داد و از حُسن پذیرایی آنها گفت و لزوم تأسیس دانشگاه برای ایرانیان مقیم قطر را تذکر داد. برنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تصویب کردیم. جلسه شورای عالی اداری، به خاطر نیامدن بعضی از وزرا تشکیل نشد. شب زودتر به خانه آمدم.

 

 

[1] - آقای هاشمی با اظهار خوشوقتی از گشایش این مرکز بزرگ فرهنگی در جنوب تهران گفت: «من از مسئولان و دوستانی که با این سرعت و با این ظرافت و حُسن‌سلیقه، چنین مرکزی را آماده کرده‌اند صمیمانه تشکر می‌کنم. همچنین از پشتکار و تصمیم جدی متخصصان و نیروهای حزب‌اللهی و بسیجی که با پشتیبانی مؤثر شهرداری تهران، چنین مرکز فرهنگی را راه‌اندازی کرده‌اند، قدردانی می‌کنم. فرهنگسرای خاوران، از این به بعد شاهد حضور نوجوانان و جوانان و مردم فداکار و خوب جنوب تهران خواهد بود. جوانانی که مجبور بودند در خانه‌های تنگ و کوچک و در سرکوچه‌ها وقت خود را تلف کنند. زمین این فرهنگسرا، قبلاً افسردگی، خموشی و خمودی را برای این منطقه به بار آورده بود، ولی هم‌اکنون منظره خوب و آموزنده‌ای را ترسیم کرده است. بزرگراه‌ها و راه‌ها، فضاهای سبز، مراکز آموزشی و فرهنگی و مجموعه‌های تجاری و اقتصادی که در جنوب تهران ساخته شده، این منطقه را برای یک زندگی مناسب آماده کرده است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.