خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۷۳

 

دوشنبه 10 بهمن 1373 // 28 شعبان 1415// 30 ژانویه 1995

 

 به دفترم رفتم. کارهای مانده از دیروز را انجام دادم. آقای [منوچهر] متکی، سفیر جدیدمان در ژاپن آمد و برای مأموریت خود کسب نظر کرد. بر اهمیت استحکام روابط با ژاپن تأکید کردم.

آقای نیازُف و همراهان آمدند و نتیجه مذاکرات گروه‌های کارشناسی را دادند. در اکثر موارد به نتایج مطلوب رسیده‌اند و برضرورت پیگیری موارد توافق تأکید کردیم. با هم به فرودگاه رفتیم. در راه گفت، پاکستان در صدد این است که راهی از طریق افغانستان به آسیای میانه داشته باشد، ولی به این زودی امنیت لازم در آنجا نیست؛ گرچه آمریکا هم کمک خواهد کرد. گفت آمریکا کمک به عبور گاز قطر به پاکستان هم می‌نماید؛ گفتم به ضرر ما و شما نیست. قطری‌ها اصرار دارند که با ما مشترکاً انجام شود، شما هم می‌توانید شریک شوید. در فرودگاه مصاحبه انجام شد[1] و بعد از امضای توافق‌نامه، با بدرقه رسمی رفتند.

عصر امام جمعه و استاندار و نمایندگان استان چهارمحال بختیاری آمدند. برای سرعت ساخت فرودگاه و اجرای طرح‌های صنعتی و مستقل شدن اداره آب استان و اجرای طرح راه‌آهن و مهار آب استمداد کردند و برای امور فرهنگی کمک گرفتند. آقای [کریم] زارع، نماینده شیراز و آقای [ناصر] سهرابی، نماینده مسجدسلیمان آمدند. ضمن تشکر از خدمات دولت، برای کارهای عمرانی بیشتر استمداد کردند.

[آقای علی‌اکبر ولایتی]، وزیر امورخارجه و معاونان و سٌفرایمان در کشورهای مشترک‌المنافع شمال آمدند. نظرات و پیشنهادهایی برای توسعه روابط دادند و از من شنیدند. قرار شد به توسعه روابط با روسیه هم اهمیت بدهند و سعی کنند که اعتماد قزاقستان و اُزبکستان را جلب کنند.

شب دکتر [حسن] روحانی آمد. در مورد بودجه صحبت شد و نظری که آیت‌الله خامنه‌ای در مورد انقباضی‌شدن بودجه 1374 به مجلس داده‌اند و اینکه مشکل است، بتوانیم از هزینه‌ها بزنیم.

شب برای دیدن حاجیه والده و همشیره طیبه که از سفر عمره برگشته‌اند، به منزل اخوی محمد رفتیم؛ حالشان خوب است و از سفرشان راضی هستند. قرار است فردا به نوق بروند. گفتم بمانند که دیداری داشته باشیم. والده گفتند در منزل نوق راحت‌ترند.

به خانه آمدم. فاطی از آلمان تلفن کرد. معلوم شد امروز هم مثل سفر مکه‌اش از حال رفته و به همین دلیل، مراجعتش که قرار بود امروز باشد، به تأخیر افتاده است.

 

 

 

[1] - رجوع‌کنید← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.