خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۷۳

یکشنبه 9 بهمن 1373 // 27 شعبان 1415 // 29 ژانویه 1995

 

 درگزارش‌ها ادامه جنگ چچن مهم است. امروز عقد ازدواج یکی از کارکنان دفتر را بستم. [آقای انور سیف‌الله‌خان]، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان آمد. نامه [آقای احمد لغاری]، رییس‌جمهور را آورده بود. دربارة انتقال گاز ایران به پاکستان و نیز اجازه عبور خط لوله گاز قطر صحبت شد.

آقای [سید جواد آل‌علی] شاهرودی[1]، از علمای کویت، همراه آقایان شافی و فردوسی‌پور و دامادش آمدند. برای تکمیل بیمارستانی که در ایران می‌سازند، استمداد کردند. خیلی طول کشیده و نیمه‌کاره است. گفتند هشتصد میلیون تومان هزینه کرده‌اند و هنوز چند میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیزش نیاز دارند. گفتم هزینه‌های ریالی را ما می‌دهیم و هزینه‌های ارزی را آنها بدهند.

ستاد تنظیم بازار جلسه داشت. برنامه کار آقای [عبدالعلی علی] عسکری، مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای [رفاه] را تصویب کردیم. گروه دوم کالاها را مشخص کردیم که مشمول تعزیرات بشوند. کارخانه‌ها با ضوابط سازمان حمایت از
مصرف‌کنندگان، قیمت مصرف‌کننده را تعیین می‌کنند. قرار شد از نیمه فروردین 1374 اجرا شود. اجازه دادیم که دادگاه‌های تعزیرات به گزارش‌های متفرقه هم رسیدگی کنند؛ قبلاً فقط به گزارش‌های سازمان تعزیرات ترتیب اثر می‌دادند.

عصر آقای [صفرمراد] نیازُف، رییس‌جمهور ترکمنستان، در رأس هیأتی بزرگ، شامل اکثر وزرایش آمدند. بعد از استقبال رسمی و سان و مصاحبه، به سوی سعدآباد حرکت کردیم. در راه تا سعدآباد، ابتدا مراتب رضایت دوشنبه، [پایتخت تاجیکستان]، از سیاست‌های ایران و آمادگی یلتسین و نخست‌وزیرش برای سفر به ایران را ابلاغ کرد. دربارة وضع چچن گفت که روسیه مصمم است، [جوهر] دودایف، [رهبر چچن‌ها] را سرکوب کند و پیروزی‌اش نزدیک است و اگر کوتاه بیاید، فدراسیون روسیه از هم می‌پاشد و رفراندوم را برای وقت‌کشی مطرح می‌کنند.

بعد از نماز مغرب، در همان سعدآباد مذاکره خصوصی داشتیم. با اینکه برای اجرای طرح لوله گاز مصمم است، هنوز موافقت کامل ترکیه را ندارد و وضع منابع مالی هم هنوز روشن نیست. دربارة مسائل زیادی صحبت کردیم.

در مورد کندی پیشرفت مسائل فیمابین گفت، تحت فشار کشورهای اُزبکستان و قزاقستان است، ولی توسعه را پیگیری می‌کنند. خبر داد که روس‌ها برای صدور گاز ترکمنستان به اوکراین کارشکنی می‌کنند، ولی خودشان سالیانه شش میلیارد مترمکعب می‌برند و ده میلیارد مترمکعب دیگر هم می‌خواهند. به جلسه رسمی رفتم. صحبت‌ها تشریفاتی و تأکید بر توسعه همکاری بود.

بر سر میز شام هم صحبت‌های زیادی داشتیم؛ از وضع بد اخلاقی روسیه و دیگر همسایگانش گفت و از بعضی از تجار ایرانی که از فواحش روسی در ترکمنستان کام‌جویی می‌کنند، شکایت کرد و گفت برخورد خواهد شد. از برنامه‌های ضداخلاقی تلویزیون روسیه و ترکیه شکایت داشت و گفت آنها را محدود کرده‌اند و گفت دستور داده است، مدیران کشور از ماه رمضان، سه روز روزه بگیرند!! و مردم ترکمنستان رفته رفته به سوی وضع خوب اخلاقی پیش می‌روند و با فحشا در آنجا سخت مبارزه می‌شود. در اُزبکستان هم گروهی از مسلمانان، با برنامه‌های تلویزیونی ترکیه به مبارزه برخواسته‌اند و هنوز مردمش، ظرفیت استقبال از برنامه‌های اخلاقی تلویزیون ایران را ندارند.

 

 

[1] - آقای سیدجواد آل‌علی شاهرودی (۱۳۰۸-۱۳۷۷)، از شاگردان آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی و آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی بود. تأسیس مدرسه علمیه آیت الله خویی در کویت و احداث بیمارستان پیامبران در غرب تهران از خدمات اجتماعی اوست.