خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۸ بهمن ۱۳۷۳

شنبه 8 بهمن 1373 //26 شعبان 1415 // 28 ژانویه 1995

 

آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد. گزارشی از رسیدگی به نامه‌های سفر استان کرمانشاه داد؛ حدود پانزده هزار نامه در سفر به ما داده بودند که مطابق معمول هر سفر، هیأتی به استان رفته و به همه نامه‌ها رسیدگی کرده و گزارش کاملی آورده است؛ این کار باعث امید و خوشحالی مردم می‌شود. برای اعتبارات بازسازی و بعضی از کارهای دیگر استمداد کرد.

آقای نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی] آمد. اجازه گرفت که چند روزی ارز مسافران را به قیمت فعلی یعنی 2680 ریال برای هر دلار بدهند؛ قرار بود به نرخ آزاد بدهند.

جمع زیادی از علما و وعاظ و اهل علم، به مناسبت ماه مبارک رمضان آمده بودند. مطابق معمول سالیانه، سخنرانی مفصلی در توضیح سیاست‌ها و دستاوردها برایشان نمودم و به بعضی سئوالاتشان جواب دادم.[1]

دکتر حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور و عضو شورای نگهبان] آمد. در مورد شورای نگهبان و اعتباراتشان و از دیوان محاسبات و بعضی از ایرادات آنها به مدیران اجرایی و همچنین موافقت شورای نگهبان با مصالحه با آمریکا بر سر دریافت غرامت هواپیمای ایرباس و مسافران شهیدش که [در سال 1367] ساقط کرده بودند، گفت.

عصر آقای [جلیل] بشارتی آمد. خدمات دفتر مناطق محروم [ریاست‌جمهوری] را گزارش کرد و از عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه شکایت نمود. [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. گزارش توافق با وزیر نفت پاکستان بر سر همکاری برای انتقال گاز ایران به پاکستان را گفت و در مورد وضع پتروشیمی‌ها و مذاکرات با شرکت آمریکایی، برای اجرای طرح‌های گاز و نفت در خلیج فارس و شرایط بهتر آنها از دیگران، گزارش داد.

[آقای علی فلاحیان]، وزیر اطلاعات آمد. خواست که از حذف شرط اجتهاد وزیر اطلاعات که اخیراً در هیأت دولت تصویب شد، صرف‌نظر کنم. نپذیرفتم و تذکراتی در مورد شیوه عمل وزارت اطلاعات و مخالفت بعضی از مأموران با سیاست‌های دولت دادم.

شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. آقای [محمد] یزدی، [رییس قوه قضاییه]، از استراق سمع وزارت اطلاعات شکایت کرد. دربارة مسأله نزاع عربستان سعودی و یمن و مزاحمت‌های آمریکا علیه ایران و مسأله امضای مجدد پیمان خلع سلاح اتمی و شیوه رفتار با اهل سنت بحث شد.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «انقلاب ایران، در حال حاضر جایگاه خود را در جهان استحکام بخشیده و توانسته است با تجدید حیات اسلام به‌عنوان یک دین و مکتب سیاسی و اجتماعی موفق اندیشه‌ای توانا و ممتاز برای همه نسل‌ها عرضه کند. مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی که با پشتوانه عظیم مردمی استحکام یافته و با استفاده از توان داخلی بنیان اقتصادی خود را متحول ساخته کار بسیار دشواری است. جمهوری اسلامی ایران امروز از دوران سخت سازندگی عبور کرده و به ثبات رسیده (است. آنچه که در حال حاضر استکبار جهانی را نگران و عصبانی می‌کند، قدرت سازندگی نظام و سرعت پیشرفت همه‌جانبه کشور است.

در دنیای زورمدار کنونی استقلال و آزادی ایران بسیار باعظمت است و این شکوه و اقتدار در اجرای تصمیمات و سیاست‌های نظام در چارچوب اهداف آرمانی خود و بدون هراس از فشار استکبار برای جهانیان کاملاً نمایان است. خدمات عمرانی بزرگی که در طول دوران انقلاب اسلامی به‌ویژه پس از جنگ تحمیلی انجام شده در همه دوران تاریخ ایران بی‌نظیر بوده و موجب افتخار روحانیت و عزت اسلام است. وظیفه همه روشنگران و مبلغان و روحانیت است که با هوشیاری و اطلاع کافی از مسائل روز جامعه، همه افراد و از جمله نسل‌های آینده را با برکات و نعمت‌های ارزشمند انقلاب اسلامی آشناتر کنند و با منطق و استدلال در برابر اذهان خمود و منفی بدخواهان بایستد. اگر تمام مردم و به‌خصوص قشرهای تحصیل کرده و محقق، با ابعاد گسترده کارها و خدمات دولت آشنا شوند، دیگر نگران بروز مشکلات مقطعی و زودگذر نخواهند بود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.