خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۷۳

پنج‌شنبه 6 بهمن 1373 // 24 شعبان 1415// 26 ژانویه 1995

 

جمعی از افراد برنده مسابقات قرآنی که سازمان تبلیغات اسلامی اجرا کرده است، آمدند. گزارش شرکت ششصد هزار نفر و تعیین نمونه‌ها در هر صنف را دادند و من هم با تأکید به تقویت انس با قرآن، تشویقشان کردم.[1]

آقای [غلامعلی]، نعیم‌آبادی، امام‌جمعه بندرعباس آمد. خواستار جدیت بیشتر در جلوگیری از قاچاق شد و برای امور دینی و حوزوی کمک بیشتر خواست. خواستار جلوگیری از جدایی بخشی از استان و انضمام آن به استان فارس، به منظور راه‌یابی
استان فارس به دریا شد و در یک موضع متناقض، خواستار انفکاک فاریاب از استان کرمان و انضمام به هرمزگان شد؛ یک بام دو هوا. در مورد اول، دلیلش این بود که باعث تحریک مردم می‌شود.

آقای [قدرت] علیخانی، [رییس بازرسی نیروی انتظامی] آمد. از آقای [رضا] سیف‌اللهی، فرمانده نیروی انتظامی طرفداری داشت و از آقای [علی‌محمد] بشارتی، [وزیر کشور]، به خاطر مخالفت با او انتقاد کرد.

کمیته بند 3 [لایحه بودجه کل کشور] جلسه داشت. تصمیمات جدیدی در مورد ارزهای صادراتی با هدف تشویق صادرات و برگشت ارز صادرات به کشور و تسهیل ورود و مواد مورد نیاز تولید و کالاهای اساسی و ضروری گرفتیم که امروز اعلان شد.

عصر دکتر روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. از دادگاه ویژه روحانیت و وزارت اطلاعات، در مورد سوءرفتار با آقای [مجید] نادری، نماینده بویین‌زهرا، انتقاد داشت. در مورد جواب نامه رییس‌جمهور یمن مذاکره کردیم؛ خواسته است که برای جلوگیری از تجاوزات عربستان به یمن کمک کنیم. با وزارت امورخارجه هم در مورد کیفیت جواب مشورت کردیم.

 

[1] - آقای هاشمی، با بیان تأثیر سازنده و عمیق قرآن در زندگی بشر در تمامی دوران‌ها و جاودانه بودن و استحکام اصول و استدلال‌های قرآنی در نجات انسانی از گمراهی و فساد اظهار داشت: «در میان شیوه‌های پیوند و ارتباط انسان با خداوند قرآن این عزیزترین موجود خدا در زمین مطمئن‌ترین و آسان‌ترین روش، برای نزدیک شدن به‌حق تعالی است. در جامعه اسلامی باید تلاش کرد با استفاده از روش‌های منطقی و هنرمندانه و جاذب، افراد را به‌هر شکل ممکن با قرآن مرتبط و مأنوس کرد تا با بهره‌مندی از شیرینی الفاظ، غنای معنوی و استدلال‌های محکم و غیرقابل تردید آن حرکت فردی و اجتماعی مردم اصلاح و الهی شود. تلاوت قرآن تفسیر و تحقیق درباره مفاهیم و مبانی و معانی کلام‌اللّه مجید، هر یک می‌تواند محور و موضوع ارتباط انسان با قرآن باشد که باید برای عملی شدن این هدف مقدس یک حرکت منسجم انجام گیرد. با اینکه تمام مسلمانان، به طور مکرر و شبانه‌روز قرآن تلاوت می‌کنند یا به‌آن گوش فرا می‌دهند، هرگز خسته نمی‌شوند، بلکه همواره با شیفتگی، جذابیت و علاقه و دقت بیشتر از این گنجینه الهی بهره می‌برند که این ویژگی در هیچ‌یک از کتابهای دیگر نیست.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.